Wiadomości

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o kierujących pojazdami

Opublikowany: lis 17, 08:43

17 listopada 2009 r. Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o kierujących pojazdami. Przyjęte założenia przedstawiają w sposób syntetyczny zakres regulacji objęty projektem ustawy o kierujących pojazdami. Zgodnie z założeniami, celem projektowanej ustawy jest:

1. poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprzez podniesienie kwalifikacji kierujących pojazdami;
2. wdrożenie do prawodawstwa polskiego postanowień dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących praw jazdy oraz kwalifikacji wstępnej i okresowego szkolenia kierowców (dyrektywa 2006/126/WE oraz dyrektywa 2003/59/WE);
3. regulacja spraw dotyczących szkolenia i egzaminowania kierowców oraz kandydatów na kierowców, uprawnień do kierowania pojazdami, a także nadzoru nad kierującymi;
4. minimalizacja negatywnych zjawisk związanych z procesem uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami.

Założenia przewidują, że ustawa o kierujących pojazdami będzie zawierać nowe rozwiązania w powyższym zakresie, w szczególności:

· wprowadzenie nowych kategorii prawa jazdy:

a) AM – uprawniającej do kierowania motorowerami, którą będzie można uzyskać w wieku 14 lat,

b) A2 – uprawniającej do kierowania motocyklem o mocy nie przekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nie przekraczającej 0,2 kW/kg, którą będzie można uzyskać w wieku 18 lat;

· zmianę wieku, w którym można uzyskać poszczególne kategorie prawa jazdy:

a) z obecnych 18 lat dla prawa jazdy kategorii A na 24 lata,

b) z obecnych 18 lat dla prawa jazdy kategorii C na 21 lat,

c) z obecnych 21 lat dla prawa jazdy kategorii D na 24 lata,

d) odrębne uregulowanie wieku do uzyskania prawa jazdy kategorii C i D dla osób, które chcą podjąć pracę w zawodzie kierowcy i ukończyły kwalifikację wstępną lub wstępną przyspieszoną;

· wprowadzenie obowiązkowego podnoszenia kwalifikacji przez egzaminatorów i dodatkowo przez instruktorów nauki jazdy oraz wykładowców, w postaci corocznych warsztatów szkoleniowych;

· uregulowanie kwestii kierowania pojazdami czterokołowymi typu „quad” poprzez przypisanie tych pojazdów do określonych istniejących kategorii prawa jazdy;

· wprowadzenie nowego, zgodnego z dyrektywą wzoru prawa jazdy;

· wprowadzenie obowiązkowej wymiany wszystkich wydanych praw jazdy na nowy zgodny z dyrektywą wzór tego dokumentu;

· wprowadzenie administracyjnego terminu ważności wydawanych praw jazdy;

· wprowadzenie ustawą o kierujących pojazdami i zmianą ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym możliwości odbycia przez kierowców kwalifikacji wstępnej przyspieszonej;

· wprowadzenie nowych zasad w systemie uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami:

a) wprowadzenie wymagania stosowania w trakcie szkolenia na prawo jazdy jednolitych i szczegółowych programów szkolenia dla kandydatów na kierowców,

b) wprowadzenie zakazu odbywania szkolenia i przystępowania do egzaminu na prawo jazdy przez osoby, wobec których został orzeczony zakaz kierowania pojazdami,

c) rozszerzenie i doprecyzowanie dotychczasowych zasad nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców, wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego, instruktorami i egzaminatorami;

· wprowadzenie nowych zasad nadzoru nad osobami kierującymi pojazdami, w szczególności:

a) przepisy dyrektywy 2006/126/WE dają możliwość wprowadzenia środków specjalnych w stosunku do początkujących kierowców. Dyrektywa umożliwia zastosowanie wobec kierowców, którzy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy, działań dyscyplinujących w trosce o bezpieczeństwo ruchu drogowego. W projekcie ustawy proponuje się dla kierowców, którzy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy kat. B, wprowadzenie 2-letniego okresu próbnego oraz określenie szczegółowych zasad postępowania z kierowcami popełniającymi wykroczenia lub przestępstwa drogowe,

b) nałożenie obowiązku kierowania na kursy reedukacyjne w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego osób, które uzyskały 24 punkty karne za wykroczenia w ruchu drogowym,

c) obligatoryjne cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami osobom, które w okresie 5 lat ponownie przekroczą 24 punkty karne za wykroczenia w ruchu drogowym;

· mechanizmy antykorupcyjne:

a) wprowadzenie obowiązku zatrudnienia egzaminatora na pełnym etacie w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego, tak aby ośrodek był dla niego zasadniczym miejscem pracy, z którym egzaminator będzie się identyfikował jako funkcjonariusz publiczny wykonujący szczególne zadania bezpośrednio wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego,

b) wprowadzenie zakazu przeprowadzania egzaminu przez egzaminatora, który jest w jakimkolwiek związku prawnym z osobą egzaminowaną,

c) zakaz podejmowania przez egzaminatora zajęć zarobkowych bez zgody dyrektora wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego;

· wprowadzenie nowych wymagań związanych z koniecznością ukończenia szkolenia specjalistycznego dla osób kierujących pojazdami uprzywilejowanymi oraz przewożącymi wartości pieniężne.

Źródło: www.mi.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości