Wiadomości

Rada Ministrów przyjęła ustawy kolejowe

Opublikowany: cze 27, 12:15

26 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła przedłożone przez Ministra Transportu dwa projekty ustaw: ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym.

Zmiany przepisów zawarte są w dwóch projektach ustaw – pierwszy (Projekt I), przewidziany jest do zwykłej procedury legislacyjnej i drugi (Projekt II), który ze względu na zawarte propozycje o charakterze pomocy publicznej, podlegał będzie notyfikacji w Komisji Europejskiej.

Projekty ustaw służą realizacji działań zawartych w przyjętej przez Rząd „Strategii dla transportu kolejowego do 2013 roku”. Projekt I – zawiera rozwiązania dotyczące:

  • możliwości nieodpłatnego przekazywania linii kolejowych nie będących liniami o znaczeniu państwowym, jednostkom samorządu terytorialnego w celu wykonywania regionalnych przewozów pasażerskich,
  • możliwości przenoszenia pomiędzy spółkami w Grupie PKP niektórych składników mienia ruchomego, jeżeli są one niezbędne dla prowadzenia działalności spółki wnioskującej o to mienie,
  • usprawnienia procedury regulacji stanów prawnych nieruchomości,
  • wzmocnienia funkcji PKP SA w zakresie zadań koordynacyjnych i regulacyjnych pomiędzy spółkami,
  • zasad gospodarowania zasobami mieszkaniowymi PKP SA, ich sprzedaży i przekazywania gminom,
  • zasad prowadzenia działalności socjalnej dla emerytów,
  • stabilizacji poziomu stawek jednostkowych opłaty podstawowej za korzystanie z infrastruktury kolejowej przez przewoźników realizujących usługi o charakterze publicznym (możliwy coroczny wzrost o wskaźnik inflacji),
  • ulg w opłatach za korzystanie z infrastruktury kolejowej, dla przewoźników świadczących kolejowe przewozy regionalne, w przypadku gdy samorząd terytorialny finansuje lub dofinansowywuje inwestycje na liniach kolejowych
  • uregulowań odnoszących się do komisarzy odbiorczych pojazdów kolejowych. Będą to niezależne podmioty dokonujące technicznego odbioru pojazdów kolejowych. Przewoźnik będzie mógł korzystać tylko z pojazdów, które pozytywnie przeszły odbiór techniczny. Odbiory te będzie nadzorować prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji muszą uzyskać producenci wprowadzający nowe pojazdy na rynek oraz wykonawcy podzespołów, natomiast w przypadku wyrobów pochodzących z zagranicy – importerze.

Poprawie jakości obsługi pasażerów będzie służyć również wprowadzenie jednolitego wzoru biletu, ujednolicenie dostępu do kas biletowych oraz ustalenia dogodnych połączeń kolejowych.

Projekt II – zawiera uzgodnione m.in. z samorządami województw rozwiązania, dotyczące usamorządowienia przewozów regionalnych, w tym:

  • oddłużenia spółki PKP Przewozy Regionalne i jej usamorządowienia.
  • zasad podziału udziałów PKP PR pomiędzy samorządy województw – wg algorytmu wypracowanego przez samorządy i opublikowanego w rozporządzeniu Rady Ministrów,
  • zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów PKP SA z tytułu wnoszenia do głównych spółek Grupy PKP majątku,
  • zamiany zobowiązania podatkowego powstałego z tytułu rozwiązania umowy dzierżawy w celu wniesienia aportu do PLK SA, na akcje w PLK SA, które obejmie Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Transportu,
  • możliwości przekazywania gminom dworców kolejowych pod warunkiem wykonania remontu dworca w określonym terminie. Propozycja ta wychodzi naprzeciw oczekiwaniom samorządów, które odnawiając budynek dworca, często usytuowanego w centrum miasta, chcą poprawić wizerunek miasta. Warunkiem przekazania jest też zachowanie na terenie dworca jego funkcji związanej z obsługą podróżnych. W zamian za przekazaną nieruchomość gmina przejmująca wygaszać będzie zobowiązania PKP SA z tytułu podatku od nieruchomości. Zakłada się, że przepis ten dotyczyć będzie małych dworców, którymi nie są zainteresowani inwestorzy,
  • możliwości sfinansowania ze środków publicznych budowy, przebudowy lub remontów dworców kolejowych. Dotyczyć będzie to tych dworców, których nie można zmodernizować w ramach kontraktów biznesowych (budynki dworcowe w mniejszych miastach oddalone od centrów, którymi nie są zainteresowane ani władze miasta ani inwestorzy).

Wszystkie powyższe działania mają na celu ostateczne, efektywne zakończenie procesu restrukturyzacji PKP.

Źródło: www.mt.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości