Wiadomości

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy dotyczący interoperacyjności kolei

Opublikowany: cze 16, 08:19

Podczas posiedzenia w dniu 14 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy z 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym. Wynika on z konieczności transpozycji do polskiego porządku prawnego rozwiązań zawartych w trzech dyrektywach unijnych.

Szczegółowe przepisy zawarte w projekcie ustawy:

1. Określają warunki, jakie należy spełnić w celu zapewnienia interoperacyjności systemu kolei znajdującego się na terytorium Polski oraz rozszerzają zakres stosowania interoperacyjności na cały system kolei. W praktyce oznacza to stopniową unifikację systemu kolei znajdującego się na terytorium wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej, dążenie do likwidacji barier technicznych i proceduralnych na granicy Polski z państwami Unii Europejskiej oraz harmonizację prawa.
2. Ustanawiają terminy przewidziane na wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego oraz ustalają jednoznaczne kryteria merytoryczne warunkujące jego wydanie, które opierają się zasadniczo na dwóch oddzielnych warunkach: – spełniania przez pojazd kolejowy wymogów zawartych w Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności (TSI), – posiadania przez pojazd kolejowy zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
3. Wdrażają nową regułę w dopuszczaniu pojazdów kolejowych (tzw. automatyczne dopuszczenie pojazdu kolejowego do eksploatacji) polegające na uznaniu pojazdu kolejowego posiadającego pierwsze dopuszczenie do eksploatacji na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej za dopuszczony na terytorium Polski na skutek niewydania żadnej decyzji przez narodowy organ ds. bezpieczeństwa (prezes Urzędu Transportu Kolejowego) w określonym terminie;
4. Usprawniają dotychczasowe procedury dopuszczania do eksploatacji podsystemów strukturalnych i wprowadzania do obrotu składników interoperacyjności poprzez przyjęcie zasad „nowego podejścia” w procedurach oceny zgodności.
5. Ustanawiają nowy rodzaj podmiotu: podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdów kolejowych (ECM – Entity in Charge of Maintenance) oraz ustanawiają procedurę jego certyfikacji w celu zagwarantowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa transportu kolejowego.
6. Porządkują obowiązki prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz jednostek notyfikowanych (notyfikowanych jednostek certyfikujących, notyfikowanych jednostek kontrolujących i notyfikowanych laboratoriów badawczych) w zakresie dopuszczania do eksploatacji pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych w celu ujednolicenia procedur i zmniejszenia obciążeń administracyjnych.
7. Uszczegóławiają zadania prezesa Urzędu Transportu Kolejowego związane z prowadzeniem i udostępnianiem krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR – National Vehicle Register) w celu ustanowienia jednego zestandaryzowanego systemu ewidencji pojazdów kolejowych, zgodnego z przepisami Komisji Europejskiej dotyczącymi specyfikacji krajowego rejestru pojazdów kolejowych.
8. Określają zasady nadawania przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego europejskiego numeru pojazdu kolejowego (EVN – European Vehicle Number) dla pojazdów kolejowych dopuszczanych po raz pierwszy do eksploatacji na terytorium Unii Europejskiej, których dysponentami są przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
Wprowadzają procedury przyznawania odstępstw od stosowania TSI w przypadkach projektów budowy lub modernizacji linii kolejowych znajdujących się na zaawansowanym etapie planowania lub realizacji, uzasadnionych względami prawnymi, ekonomicznymi, finansowymi, społecznymi, środowiskowymi lub umownymi.

Źródło: www.mi.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości