Wiadomości

Projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej

Opublikowany: maj 6, 13:47

Przyjęty przez rząd projekt ustawy zakłada zlikwidowanie państwowego zasobu kadrowego, zaś wyższe stanowiska włączone będą do służby cywilnej. Ma to dotyczyć m.in. stanowisk dyrektorów generalnych urzędów oraz dyrektorów departamentów i ich zastępców w tych urzędach. Zgodnie z koncepcją przyjętą przez Radę Ministrów nabór na wyższe stanowiska w służbie cywilnej, które mają być apolityczne, będzie otwarty i konkurencyjny.

Członkowie korpusu służby cywilnej, posiadający odpowiednie kwalifikacje i przygotowanie zawodowe, będą mogli obejmować wyższe stanowiska – z wyjątkiem dyrektora generalnego urzędu – w drodze awansu wewnętrznego. Projekt ustawy przewiduje również stosowanie w służbie cywilnej systemu ocen okresowych. Mają nim być objęci m.in. dyrektorzy generalni urzędów, dyrektorzy komórek organizacyjnych i ich zastępcy. – Każdy z urzędników będzie miał czytelną ścieżkę kariery zawodowej – powiedział Tomasz Arabski, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

W służbie cywilnej będą mogły być zatrudnione także osoby, które nie posiadają obywatelstwa polskiego, ale mają obywatelstwo państwa należącego do Unii Europejskiej lub innego kraju, z którym Polska podpisała umowę międzynarodową. Osoby te będą zatrudniane na stanowiskach wskazanych przez dyrektora generalnego urzędu, jeśli będą posiadały niezbędne kwalifikacje, w tym znajomość języka polskiego.

Zostanie powołany szef Służby Cywilnej, który będzie podlegał bezpośrednio prezesowi Rady Ministrów. W miejsce obecnej Rady Służby Publicznej powstanie 15. osobowa Rada Służby Cywilnej powoływana przez premiera.

Jawny i równy dostęp do stanowisk publicznych, stworzenie spójnego systemu zarządzania kadrami w służbie cywilnej oraz dostosowanie jej do standardów konstytucyjnych to najważniejsze założenia projektu nowelizacji ustawy o służbie cywilnej.
Jedna z podstawowych zmian zakłada likwidację państwowego zasobu kadrowego i włączenie wyższych stanowisk do służby cywilnej. Ma to dotyczyć m.in. dyrektorów generalnych urzędów oraz dyrektorów departamentów i ich zastępców. Zgodnie z projektem, stanowisko dyrektora generalnego urzędu będzie tworzone w tych urzędach, w których przewidywała to ustawa o państwowym zasobie kadrowym. W projekcie wskazano urzędy, w których te stanowiska nie będą funkcjonowały. Są to komendy główne: Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej. Nabór na wyższe stanowiska w służbie cywilnej ma być otwarty i konkurencyjny, co ma sprzyjać jej profesjonalizacji.

Wyższe stanowiska w służbie cywilnej mają być apolityczne. Oznacza to, że osoby je zajmujące nie będą mogły publicznie manifestować swoich poglądów politycznych, łączyć pracy w służbie cywilnej z mandatem radnego, uczestniczyć w strajkach, tworzyć partii politycznych i uczestniczyć w nich, a także pełnić funkcji w związkach zawodowych. Tak wysokie wymagania będą gwarantować neutralność polityczną tych osób.

Zgodnie z projektem nowelizacji, zostanie powołany szef Służby Cywilnej, który będzie podlegał prezesowi Rady Ministrów. Premier na to stanowisko powoła osobę, która spełni określone wymagania, np. w momencie powołania nie jest członkiem partii i nie była nim w ciągu ostatnich pięciu lat. Ważne będzie również, by przyszły szef SC posiadał wiedzę na temat organizacji i funkcjonowania administracji publicznej, popartą doświadczeniem na stanowiskach kierowniczych. Premier będzie mógł odwołać szefa SC w ściśle określonych sytuacjach, np. w przypadku złożenia przez niego rezygnacji lub niewypełniania obowiązków z powodu długotrwałej choroby. Jednym z ważniejszych zadań szefa SC będzie opracowanie projektu strategii zarządzania kadrami w służbie cywilnej.

W miejsce obecnej Rady Służby Publicznej powstanie 15. osobowa Rada Służby Cywilnej, powoływana przez premiera. Znajdą się w niej osoby reprezentujące wszystkie kluby parlamentarne (7 osób) oraz eksperci, którzy swoją wiedzą, doświadczeniem i autorytetem będą gwarantować rzetelne wykonywanie zadań stojących przed Radą.

Zgodnie z projektem, ogłoszenia o wolnych stanowiskach pracy, podobnie jak informacje o wynikach naboru, mają być jak najszybciej zamieszczane na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i BIP urzędu poszukującego pracownika. Założono możliwość zatrudniania w służbie cywilnej osób, które nie posiadają obywatelstwa polskiego, ale mają obywatelstwo państwa należącego do Unii Europejskiej lub innego kraju, z którym Polska podpisała umowę międzynarodową. Osobę taką będzie można zatrudnić na stanowiskach wskazanych przez dyrektora generalnego urzędu, jeśli, oprócz koniecznych kwalifikacji, będzie dysponowała dokumentem świadczącym o znajomości języka polskiego.
Projekt nowelizacji ustawy tworzy także możliwość obejmowania wyższych stanowisk – z wyjątkiem dyrektora generalnego urzędu – w drodze awansu wewnętrznego, warunkiem będzie posiadanie odpowiednich kwalifikacji i przygotowania zawodowego.

Zaplanowano objęcie wszystkich członków korpusu służby cywilnej systemem ocen okresowych. Doprecyzowano zasady zawierania umów o pracę na czas określony i nieokreślony oraz odbywania i organizacji służby przygotowawczej w służbie cywilnej. Na uwagę zasługuje propozycja, aby osoba po raz pierwszy zatrudniająca się w służbie cywilnej zawierała umowę o pracę na rok. Warunkiem jej podpisania na czas nieokreślony ma być uzyskanie pozytywnej oceny za przepracowany okres. Systemem ocen okresowych mają być objęci wszyscy członkowie korpusu służby cywilnej, w tym dyrektorzy generalni urzędów, dyrektorzy komórek organizacyjnych i ich zastępcy.

Projekt ustawy przewiduje, że nie będzie już corocznego określania limitów zatrudnienia w służbie cywilnej. Takie rozwiązanie umożliwi bardziej elastyczne kształtowanie wielkości i struktury zatrudnienia oraz dostosowanie poziomu wynagrodzeń do wykonywanych zadań, posiadanych kwalifikacji i efektów pracy.

Źródło: www.premier.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości