Wiadomości

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym

Opublikowany: paź 5, 13:43

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej

Projekt nowelizacji ustawy wpisuje się w pakiet działań Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w ramach jednego z projektów kluczowych ministra transportu „Polska Bandera”.

Zaproponowano przepisy, które zmieniają niektóre zasady korzystania z podatku tonażowego odprowadzanego od dochodów (przychodów) osiąganych przez przedsiębiorców żeglugowych (armatorów), eksploatujących morskie statki handlowe w żegludze międzynarodowej. Zmiany wynikają z konieczności dostosowania polskich regulacji do decyzji Komisji Europejskiej z 2009 r. o uznaniu systemu podatku tonażowego w międzynarodowym transporcie morskim w Polsce za zgodny z wewnętrznym rynkiem Unii Europejskiej.

W nowych przepisach określono, że przedsiębiorca żeglugowy (będący osobą fizyczną lub wspólnikiem spółki osobowej) nie będzie mógł odliczać od podatku tonażowego składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na ubezpieczenie społeczne od podstawy opodatkowania tym podatkiem, uiszczanych w trakcie roku podatkowego.

Zgodnie z projektem, holowniki i pogłębiarki będzie można objąć podatkiem tonażowym tylko w przypadku świadczenia przez nie usług transportu morskiego i zastosowania wobec nich odpowiedniego kryterium czasu pracy w danym roku podatkowym.

Postanowiono, że przedsiębiorca, zarządzający cudzymi statkami z obszaru Unii Europejskiej, będzie mógł korzystać z podatku tonażowego tylko wtedy, gdy będzie zatrudniał na lądzie lub na statkach większość obywateli państw członkowskich UE.

Nowe regulacje zakładają, że podatnik podatku tonażowego będzie korzystał z tej formy opodatkowania przez okres 10 lat (obecnie 5 lat). System podatku tonażowego ma obowiązywać od początku 2013 r. Jednocześnie, do końca 2013 r., zaplanowano okres przejściowy, czyli przewidziano prawo do opodatkowania podatkiem tonażowym na zasadach obecnie obowiązujących.

Zaproponowane rozwiązania mogą zwiększyć konkurencyjność polskiej gospodarki morskiej. Podatek tonażowy, jako uproszczona forma opodatkowania, jest bardziej przyjazny przedsiębiorcom żeglugowym. Powinien ich zachęcić do rejestracji statków pod polską banderą i zatrudniania polskich marynarzy.

Źródło: www.premier.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości