Wiadomości

Projekt ustawy o zbiórkach publicznych przyjęty przez Radę Ministrów

Opublikowany: sie 28, 12:21

Projekt nowej ustawy zakłada:

1) Zniesienie obowiązku uzyskiwania „pozwoleń” na zbiórkę publiczną. Chcemy zastąpić je zgłoszeniami – na publicznie dostępnym portalu zbiórek publicznych – po to, by obywatele mieli łatwy dostęp do informacji o tym, kto i na co zbiera.

2) Zbieranie na dobre cele przez przelewy na konto – gdzie przepływ pieniędzy jest rejestrowany – nie będzie wymagało zgłoszenia i nie będzie podlegało regulacji dotyczącej zbiórek publicznych. Tu przepływ środków jest automatycznie rejestrowany i może być odtworzony, nie ma więc potrzeby, by państwo narzucało dodatkowe ramy przejrzystości. Będzie tak dzięki doprecyzowaniu pojęcia zbiórki publicznej: chodzi wyłącznie o zbieranie środków w przestrzeni publicznej do przysłowiowej puszki – w gotówce lub w naturze. Tu bowiem zbierający i darczyńca pozostają anonimowi. Nie wiadomo, kto i ile wpłacił oraz ile kto zebrał. Dlatego, tak jak w innych krajach europejskich (np. Wielkiej Brytanii i Holandii), ustawa o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych będzie dotyczyć tylko tego rodzaju zbiórek, gdzie nie ma śladów przepływu środków.

3) Teraz zgłoszenia zbiórek i sprawozdania ze zbiórek przechowywane są w aktach w urzędzie. Na mocy nowej ustawy zgłoszenia i sprawozdania będą dostępne online dla wszystkich. Wszystkie zbiórki publiczne – małe, duże, ogólnopolskie i lokalne – będą zgłaszane na jednym portalu. To też ułatwi społeczną kontrolę – informacja na temat przyszłych i bieżących zbiórek prezentowana będzie w sposób przejrzysty, czytelny i dostępny dla wszystkich. Za prowadzenie portalu zbiórek publicznych będzie odpowiadał minister administracji i cyfryzacji (minister właściwy do spraw ds. administracji publicznej). ) Nowa ustawa nie przewiduje tworzenia odrębnego systemu kontroli zbiórek publicznych. Wystarczą istniejące mechanizmy kontroli (np. kontroli skarbowej, nadzoru nad organizacjami pożytku publicznego itp), a do lepszej kontroli w społeczeństwie cyfrowym przyczyni się też zwiększona przejrzystość.

Projektowana ustawa wpłynie pozytywnie na sektor podmiotów uprawnionych do prowadzenia zbiórek. Łączne korzyści tych podmiotów szacuje się ponad 3 mln zł (w zależności od przyjętego poziomu wykorzystania elektronicznej drogi komunikacji z administracją). Na korzyści złoży się:

• 2, 925 mln zł z tytułu zniesienia obowiązku umieszczania sprawozdania ze zbiórki w prasie,

• 281 tys. z tytułu zniesienia opłaty skarbowej za złożenie wniosku,

• Od 118 tys. zł do 236 tys. zł z tytułu składania wniosków drogą elektroniczną.

Dla organizacji i obywateli, którzy nie będą chcieli korzystać z internetowego zgłaszania zbiórek – pozostanie otwarta droga „papierowa”.

Źródło: www.mac.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości