Wiadomości

Projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia

Opublikowany: paź 13, 08:42

W projekcie ustawy określono organizację i zasady działania systemu informacji w ochronie zdrowia. Przetwarzane w nim będą dane niezbędne do prowadzenia polityki zdrowotnej państwa, podnoszenia jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej oraz finansowania zadań z zakresu ochrony zdrowia.

Zgodnie z projektem, na system informacji w ochronie zdrowia złożą się uporządkowane zbiory danych (rejestry i ewidencje medyczne) połączone wzajemnymi relacjami oraz procesy informacyjne zachodzące wewnątrz systemu.

Projekt przewiduje, że system informacji w ochronie zdrowia obsługiwany jest przez:

• Platformę Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych;
• Elektroniczną Platformę Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych.

Zgodnie z projektem, Platforma Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych jest systemem teleinformatycznym, umożliwiającym w szczególności: komunikowanie się Systemu Informacji Medycznej (SIM) z rejestrami medycznymi w celu pozyskiwania danych w nich przetwarzanych; dokonywanie aktualizacji danych w rejestrach medycznych; integrację rejestrów medycznych; udostępnianie usługodawcom i płatnikom danych z rejestrów medycznych.

Według projektu, Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych jest systemem teleinformatycznym, który umożliwia w szczególności dostęp usługobiorców do informacji o udzielonych i planowanych świadczeniach opieki zdrowotnej zgromadzonych w SIM. Umożliwia także przekazywanie przez usługodawców do SIM informacji o udzielonych, udzielanych i planowanych świadczeniach opieki zdrowotnej. Zapewnia także wymianę między usługodawcami danych zawartych w elektronicznej dokumentacji medycznej, co jest niezbędne do zapewnienia ciągłości leczenia.

Założono, że system informacji w ochronie zdrowia obejmuje bazy danych funkcjonujące w ramach:
• Systemu Informacji Medycznej;
• dziedzinowych systemów teleinformatycznych;
• rejestrów medycznych.

SIM jest systemem teleinformatycznym służącym przetwarzaniu danych dotyczących udzielonych, udzielanych lub planowanych świadczeń opieki zdrowotnej udostępnianych przez systemy teleinformatyczne usługodawców. System ten zakłada prowadzenie dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej, utworzenie elektronicznego modułu danych medycznych, a także elektroniczne rozliczenia usługodawców i płatników. Istotnym elementem funkcjonowania SIM będzie współpraca z Elektroniczną Platformą Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych. Zapewni ona dostęp do danych zgromadzonych w SIM.

SIM umożliwi wymianę danych i informacji między usługodawcami w zakresie wymiany drogą elektroniczną dokumentacji medycznej, automatycznego dostępu do dokumentów elektronicznych związanych z kontynuacją leczenia (e-skierowanie, e-recepta, e-zlecenie). Zapewni też dostęp usługodawców do informacji o stanie zdrowia pacjentów lub stosowanych poprzednio metodach leczenia. Przyspieszy wymianę informacji oraz ograniczy koszty związane np. z powtarzaniem badań diagnostycznych.

Zgodnie z projektem, SIM umożliwi wymianę danych i informacji między usługobiorcami i usługodawcami. Chodzi m.in. o umawianie się na wizyty on-line, monitorowanie sytuacji na liście osób oczekujących na udzielenie świadczenia finansowanego ze środków publicznych w trybie on-line, a także elektroniczne przypominanie o terminie wizyty. System zapobiegnie np. zapisywaniu się pacjentów na listy oczekujących do kilku lekarzy. Jednocześnie możliwe będzie sprawdzenie, czy daną usługę można wcześniej wykonać u innego usługodawcy. Dzięki SIM, już na etapie realizacji recepty, możliwe będzie wykrycie patologii polegających np. na realizowaniu recept wystawionych na osoby nieżyjące i fałszowaniu recept.

Jeśli chodzi o dziedzinowe systemy teleinformatyczne, to tworzy je 9 systemów teleinformatycznych. Są to: System rejestru usług medycznych Narodowego Funduszu Zdrowia; System statystyki w ochronie zdrowia; System ewidencji zasobów ochrony zdrowia; System wspomagania ratownictwa medycznego; System monitorowania zagrożeń; System monitorowania dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej; System monitorowania kosztów leczenia i sytuacji ekonomiczno-finansowej zakładów opieki zdrowotnej; Zintegrowany system monitorowania obrotu produktami leczniczymi; System monitorowania kształcenia pracowników medycznych.

Założono, że elementem systemu informacji w ochronie zdrowia będą rejestry medyczne, tworzone w celu monitorowania zapotrzebowania na świadczenia opieki zdrowotnej, monitorowania stanu zdrowia populacji, a także profilaktyki zdrowotnej i realizacji programów zdrowotnych. Przewidziano, że powstaną następujące rejestry medyczne: Centralny Wykaz Usługobiorców; Centralny Wykaz Usługodawców; Centralny Wykaz Pracowników Medycznych.

Założono, że większość przepisów będzie obowiązywać od 1 stycznia 2011 r.

źródło: www.premier.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości