Wiadomości

Projekt ustawy o finansach publicznych

Opublikowany: cze 26, 12:48

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o finansach publicznych, przedłożony przez ministra finansów.

Jawność i przejrzystość finansów publicznych to jeden z najważniejszych filarów demokratycznego państwa. Projekt ustawy zakłada kontynuację reformy organizacji sektora finansów publicznych poprzez maksymalne skupienie publicznych środków w systemie budżetowym.

Nowe prawo przewiduje konsolidację sektora finansów publicznych, co oznacza poważne zmiany w jego organizacji. Finanse publiczne staną się bardziej przejrzyste, co ułatwi ich kontrolę, ukróci marnotrawstwo i zapobiegnie korupcji. Szacuje się, że w latach 2008-2009 oszczędności z tego tytułu sięgną 1 proc. PKB, czyli wyniosą ok. 10 mld zł.

Drugi etap reformy finansów publicznych zakłada przede wszystkim likwidację zakładów budżetowych (np. ośrodków szkoleniowych) i gospodarstw pomocniczych (np. kasyn wojskowych, ośrodków wypoczynkowych). Zadania publiczne dotychczas realizowane przez te instytucje będą mogły przejąć jednostki budżetowe lub spółki. Będzie je mógł także wykonywać nowy podmiot, jakim będzie agencja wykonawcza. Otrzyma ona osobowość prawną, a podstawą jej gospodarki finansowej będzie roczny plan finansowy, obejmujący w szczególności: przychody (w tym np. dotacje z budżetu państwa), koszty i wynik finansowy. Agencja wykonawcza będzie miała ograniczoną samodzielność w zakresie zaciągania zobowiązań, których poziom nie może przekroczyć 30 proc. planowanych na dany rok przychodów.

Radykalnej poprawie przejrzystości sektora finansów publicznych ma również służyć likwidacja rachunków dochodów własnych jednostek budżetowych oraz funduszy motywacyjnych, które zaczęły przejmować rolę nieistniejących już środków specjalnych. Przewidziano także likwidację samorządowych funduszy celowych: powiatowych, gminnych i wojewódzkich oraz włączenie ich przychodów do budżetów tych jednostek. Państwowym funduszom celowym projekt ustawy odbiera osobowość prawną.

Budżet państwa będzie zawierał kolejne elementy wprowadzające budżet zadaniowy. Oznacza to m.in., sporządzanie planu wydatków na konkretne zadnia. W sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa znajdą się nowe informacje o wykonaniu zadań w ramach planowanych wydatków.

Aby zapewnić rygorystyczną kontrolę wydatków publicznych audyt zewnętrzny będzie funkcjonował na takich samych zasadach jak w sektorze prywatnym. Zwiększenie nadzoru powinno przyczynić się do skuteczniejszego wydatkowania środków publicznych. Zgodnie z projektem ustawy, zbiorcze wyniki tego audytu będą obowiązkowo przedkładane Sejmowi. Wzmocniony zostanie audyt wewnętrzny, czyli system wewnętrznej kontroli, w całej administracji państwowej.

Reforma przewiduje również zaostrzenie norm oszczędnościowych, gdy dług publiczny przekroczy 55 proc., ale nie osiągnie więcej niż 60 proc. rocznego PKB. Uruchomione zostaną wówczas nowe procedury oszczędnościowe. Oznaczać to będzie, że Rada Ministrów w projekcie ustawy budżetowej na następny rok nie uwzględni wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.

W przypadku, gdy dług publiczny będzie równy lub przekroczy 60 proc. rocznego PKB, rząd będzie musiał przedstawić m.in. program sanacyjny, w którym uwzględnione będą niższe wydatki i rozchody sektora finansów publicznych.

Projekt ustawy zakłada także wprowadzenie rozwiązań sprzyjających prowadzeniu racjonalnej gospodarki finansowej przez jednostki samorządu terytorialnego. Przede wszystkim skonstruowano dla nich tzw. wskaźnik zadłużenia, na podstawie którego będą one spłacać zobowiązania. Wskaźnik będzie ustalany indywidualnie dla każdej z nich. W efekcie samorządy o dużym potencjale rozwojowym będą mogły zaciągać nawet znaczne zobowiązania. Z kolei samorządy, których dochody są obciążone znacznymi spłatami, będą musiały zachować dużą ostrożność przy zaciąganiu nowych kredytów i pożyczek. Jednostki samorządu terytorialnego zobowiązano do stosowania zasady zrównoważonego budżetu. Jednoznacznie sprecyzowano, z jakich elementów powinno się składać sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki.

W projekcie ustawy doprecyzowano także przepisy dotyczące budżetu i uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego. Uchwała ta będzie się składać z budżetu, czyli planu dochodów i wydatków oraz planu przychodów i rozchodów, a także przepisów regulacyjnych, a wśród nich m.in. upoważnienia dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań. Obowiązek wykazywania przez jednostki samorządu prognozy wydatków na programy wieloletnie wydłużono z obecnych 3 lat do faktycznej daty realizacji programu. Wprowadzono zasadę, że samorząd nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące będą wyższe niż planowane dochody bieżące, powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki.

Źódło: www.kprm.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości