Wiadomości

Premier proponuje samorządom zmianę liczenia zadłużenia w przypadku inwestycji unijnych

Opublikowany: sie 29, 15:34

Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego spotkała się 28 sierpnia z premierem. Rozmawiała o konsekwencjach przejścia na obywatelski sposób finansowania kościołów, o ułatwieniach w prawie zamówień publicznych, a także standaryzacji niektórych pism administracyjnych.

- Naszym priorytetem jest usunięcie barier związanych z inwestycjami i wykorzystaniem funduszy unijnych. Nie możemy bowiem oczekiwać od samorządów, aby były wielkim inwestorem w nową europejską szansę, jednocześnie de facto zatrzaskując im drzwi – powiedział premier.

- Proponuję zatem zmianę sposobu liczenia zadłużenia w przypadku projektów współfinansowanych z funduszy unijnych. Takie zobowiązania finansowe można by wyłączyć spod rygorów art. 243 ustawy o finansach publicznych, ale pod warunkiem, że udział środków europejskich w takiej inwestycji będzie nie mniejszy niż 60% – zaproponował Donald Tusk.

- Wiązać się to może oczywiście z pewnym ryzykiem dla sektora finansów publicznych, jednak biorąc pod uwagę fakt, że w przeważającej liczbie samorządowcy dają pozytywny przykład, jak racjonalnie gospodarować finansami, jesteśmy gotowi ponieść to ryzyko – dodał.

Propozycja premiera wymaga zmian w ustawie o finansach publicznych.

Chodzi o to, że od 2014 r. ma obowiązywać samorządy zapisany w tej ustawie nowy wskaźnik finansowy. Ma on gwarantować, że jednostki samorządu terytorialnego (JST) będą miały finanse umożliwiające rozwój ale też zdrowe. Wiele samorządów obawia się jednak, że wskaźnik zbyt ostro ogranicza ich możliwość skorzystania z funduszy unijnych: niektórym nie pozwoli bowiem zaciągnąć zobowiązań na wkład własny do inwestycji.

Wskaźnik określa bowiem, ile samorządy mogą wydać na spłatę swoich zobowiązań. To, ile mogą przeznaczyć na spłatę długów, zależy od danych z wykonania budżetu z ostatnich trzech lat. Decydujące znaczenie ma tzw. nadwyżka operacyjna, czyli przewaga dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi, a więc przewaga regularnie wpływających środków (m.in. podatków, opłat, subwencji) nad wydatkami na wynagrodzenia, rachunki za prąd, usługi itd. Opisuje to właśnie art. 243 ustawy. Jeśli samorząd przekroczy wskaźnik, straci w danym roku swoje najważniejsze prawo – prawo do uchwalenia budżetu. Żeby do tego nie doszło, samorządy restrukturyzują zadłużenie (aby roczne spłaty były niższe). Ograniczają też wydatki i szukają nowych źródeł dochodów.

Źródło: www.mac.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości