Wiadomości

Pomoc materialna dla uczniów

Opublikowany: wrz 6, 04:11

Pomoc materialna dla uczniów z najbiedniejszych rodzin ma na celu wyrównywanie szans edukacyjnych i umożliwienie im lepszego startu w dorosłe życie. Celem tych działań jest także zapobieganie segregacji uczniów ze względu na sytuację materialną oraz stworzenie im możliwości równego uczestnictwa w życiu społeczności szkolnej. Dlatego w ramach pomocy materialnej dzieci korzystają z dodatkowych zajęć edukacyjnych, dostają podręczniki szkolne, czy posiłki w szkolnej stołówce. Dzięki takim działaniom biedniejsze dzieci mają takie same szanse na zdobycie dobrego wykształcenia jak ich rówieśnicy z zamożniejszych rodzin.

Formy pomocy materialnej dla uczniów z rodzin ubogich reguluje ustawa o systemie oświaty. Rozdział 8 ustawy “Pomoc materialna dla uczniów” szczegółowo opisuje świadczenia, jakie mogą być przyznawane uczniom:

Stypendium szkolne może być przyznane uczniowi, który znajduje się w trudnej sytuacji materialnej wynikającej z niskich dochodów w rodzinie tj. 316 zł na osobę miesięcznie. W ramach stypendium uczeń może się ubiegać o całkowite lub częściowe pokrycie kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych oraz pomoc rzeczową o charakterze edukacyjnym, jak zakup podręczników czy przyborów szkolnych. Wysokość przyznanego stypendium waha się od 44,80 zł do 112 zł miesięcznie.

O zasiłek szkolny może się ubiegać uczeń, który “przejściowo” znajduje się w trudnej sytuacji materialnej spowodowanej zdarzeniem losowym. Zasiłek szkolny, podobnie jak stypendium szkolne, może być przyznany w formie świadczenia pieniężnego na pokrycie wydatków związanych z procesem edukacyjnym lub w formie pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym tyle, że tą formę pomocy uczeń może otrzymać raz lub kilka razy do roku. Wysokość tego zasiłku to pięciokrotność zasiłku rodzinnego tj. 280 zł.

Stypendium za wyniki szkolne lub za osiągnięcia sportowe przyznawane jest uczniom, którzy uzyskali wysoką średnią ocen oraz tym, który uzyskali wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu, co najmniej międzyszkolnym.

Stypendium Prezesa Rady Ministrów – stypendystą może zostać uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał najwyższą średnią ocen, uprawniającą do otrzymania świadectwa promocyjnego z wyróżnieniem i co najmniej dobrą ocenę z zachowania. O stypendium Prezesa Rady Ministrów może ubiegać się także uczeń o wybitnych, wyraźnie ukierunkowanych uzdolnieniach, poświadczonych ocenami celującymi w jakiejś dziedzinie wiedzy i mający, co najmniej oceny dobre z pozostałych przedmiotów.

Stypendium Ministra Edukacji Narodowej – przyznawane jest wybitnie uzdolnionym uczniom szkoły średniej, w szczególności: laureatom olimpiad międzynarodowych i krajowych, konkursów na pracę naukową lub uczniom uzyskującym celujące i bardzo dobre wyniki w nauce wg indywidualnego programu lub toku nauczania.

Ponadto w 2006 roku zostały uchwalone trzy dodatkowe programy wyrównywania szans edukacyjnych.

Pierwszy z nich zatytułowany “Aktywizacja i wspieranie jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie udzielania uczniom pomocy materialnej o charakterze edukacyjnym” ma zaangażować środowiska lokalne w problemy i pomoc dzieciom oraz wspierać aktywność tych środowisk w zakresie pomocy uczniom. Program adresowany jest do dzieci pochodzących z rodzin ubogich, potrzebujących szczególnego wsparcia. Jego celem jest nie tylko zmniejszanie rozmiarów biedy, ale także przeciwdziałanie bezradności społecznej oraz kształtowanie aktywnych postaw obywatelskich. W ramach programu dzieci będą mogły korzystać m.in. z dodatkowych zajęć rozwijających wiedzę, umiejętności, zainteresowania i zdolności, wspierających rozwój ucznia, kształtujących postawy przedsiębiorczości oraz uczących podejmowania aktywności edukacyjnej i zawodowej. Program obejmuje również pomoc stypendialną.

Kolejna inicjatywa Ministerstwa, “Program wyrównywania szans edukacyjnych uczniów pochodzących z rodzin byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej na lata 2006-2008” jest częścią Narodowego Programu Stypendialnego w ramach którego uczniowie mogą liczyć na dofinansowanie m.in.: wyżywienia; zakwaterowania; dojazdów do szkoły; zakupu podręczników i pomocy szkolnych; zakupu niezbędnej odzieży i obuwia; kieszonkowego i innych wydatków związanych z edukacją, m.in.: nauki języków i innych zajęć fakultatywnych, zajęć edukacyjnych realizowanych poza szkołą, wycieczek szkolnych.

Ministerstwo Edukacji Narodowej w najbliższej przyszłości zamierza wdrażać także inne programy skierowane do mieszkańców obszarów wiejskich. Obecnie trwają prace nad programem rozwoju edukacji na obszarach wiejskich.

Trzeci program realizowany w 2006 roku to “Wyprawka szkolna”, który funkcjonuje od 2002 roku. W ramach tego programu, którego celem jest wyrównywanie warunków startu szkolnego uczniów, dzieci z najuboższych rodzin pierwszaki rozpoczynające naukę otrzymują bezpłatny komplet podręczników. Od 2002 roku blisko 540 tys. pierwszoklasistów otrzymało darmowe podręczniki. Program spotkał się z ogromnym zainteresowaniem i aprobatą społeczną. W jego realizację, na pełnych zasadach partnerstwa, zostały włączone wszystkie gminy i szkoły podstawowe.

Dzięki programowi w roku szkolnym 2006/2007 w bezpłatny komplet podręczników zostanie wyposażonych, co najmniej 91 tys. uczniów.

Czwarty Program “Pomoc państwa w zakresie dożywiania” prowadzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej będzie realizowany w latach 2006-2009. Pomoc w zakresie dożywiania może być przyznana dzieciom, w których rodzinach dochód na osobę nie przekracza 474 zł na osobę w rodzinach wielodzietnych.

W 2005 roku na pomoc materialną o charakterze edukacyjnym przeznaczono z budżetu państwa 344, 6 mln zł. W bieżącym roku kwota ta jest o ponad 200 mln większa. W rezerwie celowej nr 45 budżetu państwa na pomoc materialną dla uczniów zaplanowano środki w wysokości 550 mln zł.

Pomoc materialna udzielana w ramach Narodowego Programu Stypendialnego może zostać przeznaczona jedynie na pomoc uczniowi w dostępie do edukacji i wyrównywanie jego szans edukacyjnych.

Źródło: www.men.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości