Wiadomości

Pomoc dla powodzian z maja i czerwca 2010 roku w zakresie wypłaty premii gwarancyjnych i spłaty kredytów mieszkaniowych "starego portfela"

Opublikowany: sie 6, 07:33

Ustawa z dnia 24 czerwca 2010 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r., obowiązująca od dnia 9 lipca 2010 r. – adres publikacyjny: Dz.U. 2010 Nr 123, poz. 835, przyśpiesza i ułatwia otrzymanie wsparcia budżetowego w stosunku do przypisów systemowych. Wprowadziła ona do ustawy z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) następujące zmiany:

w zakresie spłaty kredytów mieszkaniowych “starego portfela”

W art. 26 ust. 1 ustawy wprowadzono rozwiązanie umożliwiające dodatkowe zawieszenie – na okres do 1 roku – spłat kredytów mieszkaniowych “starego portfela”, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1115, z późn. zm.). Zawieszenie spłat następowałoby na wniosek kredytobiorcy, którego mieszkanie (dom jednorodzinny) zostało uszkodzone lub zniszczone w wyniku powodzi, która miała miejsce w maju i czerwcu 2010 r. W takiej sytuacji bank zawieszał będzie, na okres wskazany we wniosku nie dłuższy niż 1 rok, spłatę kredytu wraz z odsetkami bez względu na wysokość miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego kredytobiorcy.
Wnioski o zawieszenie spłaty kredytu składa się w terminie 90 dni od dnia wejścia w życie ustawy.

w zakresie uzyskania premii gwarancyjnych

W tym zakresie ustawa wprowadza uproszczenie procedur wypłaty premii gwarancyjnej z tytułu likwidacji książeczki mieszkaniowej, jeżeli premia dotyczy remontów zniszczonych w wyniku powodzi budynków mieszkalnych wielorodzinnych, domów jednorodzinnych lub mieszkań.

Art. 26 ust. 2 ustawy wprowadza się odstępstwo od systemowych przepisów ustawy z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1115, z późn. zm.), przewidujących realizację wypłat premii gwarancyjnych z tytułu wydatków poniesionych na remont budynku lub lokalu mieszkalnego zgodnie z harmonogramem uzależnionym od roku założenia książeczki mieszkaniowej (harmonogram określony w art. 3d ustawy o pomocy państwa…)

Po wprowadzeniu ww. zmian, poszkodowani właściciele książeczek mieszkaniowych, którzy poniosą wydatki remontowe, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt. 11 lub 12 ustawy o pomocy państwa…, związane z remontem zniszczonego w wyniku powodzi budynku lub lokalu mieszkalnego, będą mogli otrzymać premię gwarancyjną bezpośrednio po poniesieniu wydatków, tj. niezależnie od roku założenia książeczki. Na zasadach ogólnych, określonych w art. 3 ust. 4 ustawy o pomocy państwa…, powinni jedynie złożyć do banku prowadzącego rachunek oszczędnościowy wniosek o likwidację książeczki i wypłacenie premii w terminie 90 dni od dokonania uprawniającej do premii czynności związanej z remontem zniszczonego w wyniku powodzi mieszkania lub domu jednorodzinnego (wymiana okien, instalacji elektrycznej lub gazowej w domu jednorodzinnym lub mieszkaniu, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 11 lub budynku wielorodzinnego (remont części wspólnych, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 12.

Z uwagi na interwencyjny charakter zmian, odnoszonych wyłącznie do remontów związanych ze skutkami powodzi w 2010 roku, warunkiem skorzystania z przyśpieszonego trybu uzyskania premii gwarancyjnej z tytułu remontu (tj. poza harmonogramem) będzie poniesienie wydatków remontowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt. 11 lub 12 ustawy o pomocy państwa…, do końca 2012 roku.

Jednocześnie art. 27 ustawy wprowadzono zasadę, zgodnie z którą poszkodowani, którzy przeprowadzili remont lub dokonali wpłaty na fundusz remontowy przed wejściem w życie proponowanych rozwiązań, będą mogli złożyć wniosek o premię w okresie 90 dni od dnia wejścia w życie ustawy, a nie w okresie 90 dni od dnia dokonania czynności remontowej (kolejny wyjątek od zasady ustawowej).

Źródło: www.mi.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości