Wiadomości

Podział majątku spadkowego na gospodarstwo rolne i inne składniki na etapie nabycia spadku

Opublikowany: wrz 27, 14:56

Kwestionowane przepisy dotyczące dziedziczenia gospodarstwa rolnego naruszają konstytucję.

5 września 2007 r. o godz. 12.00 Trybunał Konstytucyjny rozpoznał pytanie prawne II Wydziału Cywilno-Odwoławczego Sądu Okręgowego w Poznaniu dotyczące dziedziczenia gospodarstwa rolnego, sygn. P 21/06.

Stan faktyczny i prawny: Kodeks cywilny z 1964 r. uzależnił dziedziczenie gospodarstwa rolnego od szczegółowo określonych warunków, które powinni spełniać spadkobiercy. Jeśli ktoś ich nie spełniał, nie mógł dziedziczyć gospodarstwa, chociaż był powołany do spadku na podstawie przepisów ogólnych prawa spadkowego. Jednocześnie z kodeksem cywilnym weszła w życie ustawa, która szczególne zasady dziedziczenia gospodarstw rolnych rozciągnęła także na spadki otwarte przed wejściem w życie kodeksu cywilnego. W 1957 r. sąd powiatowy wydał postanowienie o dziedziczeniu spadku po zmarłej Katarzynie T. przez jej siedmioro dzieci. Obowiązujące wtedy przepisy nie przewidywały bowiem żadnych szczegółowych zasad dziedziczenie dotyczących gospodarstw rolnych. Wprowadzenie szczegółowych przepisów dotyczących dziedziczenia gospodarstw rolnych spowodowało, że postanowienie sądu z 1957 r. wymagało uzupełnienia poprzez stwierdzenie, kto spośród siedmiorga spadkobierców spełnia te warunki. Sąd rejonowy przyznał nabycie po Ľ gospodarstwa czworgu dzieciom. Apelację od powyższego rozstrzygnięcia złożył jeden z uczestników postępowania. Sąd odwoławczy stwierdził, że dokonanie, już po otwarciu spadku, a nawet już po formalnym stwierdzeniu jego nabycia, zmiany stanu prawnego w określaniu kręgu spadkobierców prowadzi do naruszenia praw majątkowych nabytych przez osoby będące spadkobiercami. W opinii sądu taka ingerencja jest najdotkliwsza z możliwych, gdyż spadkobiercy, którzy odziedziczyli gospodarstwa przed wejściem w życie kwestionowanych przepisów, a zgodnie z nimi nie spełniają określonych kryteriów, są wywłaszczeni bez odszkodowania. Jest to niezgodne m.in. z konstytucyjnymi zasadami ochrony bezpieczeństwa prawnego i zaufania do państwa prawnego

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. LV, art. LVI i art. LVIII ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Przepisy wprowadzające kodeks cywilny w zakresie, w jakim odnoszą się do spraw spadkowych, w których wydanie orzeczenia następuje od 14 lutego 2001 r., czyli od dnia ogłoszenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 31 stycznia 2001 r. (sygn. P 4/99) w Dzienniku Ustaw, są niezgodne z art. 2 oraz z art. 64 ust. 1 i 2 w związku z art. 21 ust. 1 i art. 31 ust. 3 Konstytucji.

Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że kwestionowane przepisy rażąco nierówno traktują spadkobierców. Nie gwarantują ani niepodzielności gospodarstwa rolnego, ani objęcia go przez jedną osobę najbardziej do tego zawodowo i fachowo przygotowaną. Przyjęta regulacja bez dostatecznego uzasadnienia pozbawia równej ochrony spadkobierców dziedziczących z ustawy na zasadach ogólnych. Podział majątku spadkowego na gospodarstwo rolne i inne składniki już na etapie nabycia spadku prowadzi do nierównego traktowania pod względem majątkowym spadkobierców. Zawężenie kręgu spadkobierców ustawowych dziedziczących gospodarstwo rolne spowodowało rozszerzenie sytuacji, w których gospodarstwo rolne dziedziczy z mocy ustawy Skarb Państwa.

Wyrok Trybunału oznacza, że od 14 lutego 2001 r. wskazane w wyroku przepisy nie mogą być już stosowane, nawet gdyby za ich stosowaniem przemawiały przepisy przejściowe. Jednocześnie nie jest możliwe ponowne orzekanie (w związku z niniejszym wyrokiem TK) w sprawie spadkowej zakończonej postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku, wydanym w oparciu o kwestionowane przepisy przed 14 lutego 2001 r. Trybunał Konstytucyjny ma świadomość, że wyrok może powodować kolejną ingerencję w ukształtowane stosunki prawne – te, które tak jak w sprawie, w związku z którą przedstawiono pytanie prawne, były modyfikowane już po 14 lutego 2001 r. Trybunał Konstytucyjny nie ma innych instrumentów prawnych, które pozwoliłyby na usunięcie skutków obowiązywania przedkonstytucyjnych regulacji nieodpowiadających standardowi demokratycznego państwa prawa. Takimi instrumentami dysponuje ustawodawca.

Źródło: www.trybunal.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości