Wiadomości

Podwykonawcy drogowych robót budowlanych będą lepiej chronieni przed nieuczciwymi kontrahentami

Opublikowany: cze 1, 08:03

Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie autostrad płatnych przedłożone przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Rząd zaproponował rozwiązania, które będą zapobiegać negatywnym skutkom finansowym niezrealizowania przez generalnego wykonawcę (dużą firmę) płatności na rzecz podwykonawców (małych i średnich przedsiębiorców).

Chodzi o to, aby zabezpieczyć interesy podwykonawców w kontraktach na roboty budowlane realizowane w ramach zamówień publicznych udzielanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Szczegółowe regulacje dotyczące tej kwestii zawarto w przyjętym przez rząd projekcie ustawy w sprawie spłaty niezaspokojonych należności przedsiębiorców za niektóre prace, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Z praktyki wynika, że nieregulowanie w terminie płatności na rzecz podwykonawców przyczynia się do opóźnień w realizacji umów zawartych przez GDDKiA, a tym samym powoduje opóźnienia w budowie dróg. Oznacza to, że nierealizowanie należnych płatności szkodzi nie tylko podwykonawcom, ale także całej gospodarce.

Od 1 czerwca br. za przejazd odcinkiem autostrady A-4 między węzłami Kleszczów – Sośnica (autostradowa obwodnica Gliwic licząca ok. 20 km) nie będą pobierane opłaty od kierowców motocykli oraz pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony, poruszających się lokalnie. Szacuje się, że kierowcy zaoszczędzą dzięki temu od 10 do 16 mln zł rocznie (pieniądze te nie zasilą Krajowego Funduszu Drogowego).

Od 1 czerwca br., opłaty za przejazd między węzłami Kleszczów i Sośnica, będą natomiast ponosić kierowcy motocykli i pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony – poruszający się w ruchu tranzytowym oraz rozpoczynający lub kończący podróż na tym odcinku. Opłata nadal będzie dotyczyć wszystkich pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów, bez względu na to czy będą poruszać się lokalnie po wskazanym odcinku autostrady, czy nie.

W praktyce oznacza to, że kierowca poruszający się w ruchu lokalnym, po autostradowej obwodnicy Gliwic, będzie musiał pobrać bilet poświadczający wjazd w określonym miejscu. Otrzyma go na tzw. stacjach poboru opłat, np. przy węźle Kleszczów, Ostropa, Bojków. Następnie odda go inkasentowi, który nie naliczy opłaty za przejazd przy zjeździe z autostrady w jednym z tych miejsc. Jednocześnie taki bilet umożliwi prawidłowe naliczenie opłaty za przejazd, gdy użytkownik skorzysta w całości z odcinka płatnego na zachód od węzeł Kleszczów.

System, który opiera się na pobraniu biletu przy wjeździe na autostradę jest z powodzeniem stosowany na dwóch innych autostradach płatnych: A1 Gdańsk-Toruń i A2 Konin-Stryków.

Autostrada A-4 jest jedną z najważniejszych dróg w Polsce. Wchodzi w skład europejskiego korytarza biegnącego od Drezna – przez Wrocław, Katowice, Lwów – do Kijowa.

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości