Wiadomości
Podróż koleją pod nadzorem
Opublikowany: lip 29, 02:13
Czy praktyki stosowane przez PKP Przewozy Regionalne ograniczały prawa podróżnych? Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie, w trakcie którego sprawdzi czy spółka działała zgodnie z prawem.
Kupując bilet na przejazd koleją konsument zawiera umowę, której warunki określa regulamin stosowany przez przewoźnika. Wszczęte przez Prezes UOKiK postępowanie ustali, czy PKP Przewozy Regionalne stosowały w regulaminie postanowienia naruszające prawa podróżujących na trasach do 100 km.
Wątpliwości UOKiK budzą warunki ograniczające podróżnym m.in. możliwość zwrotu pieniędzy w przypadku zmiany umowy. Podróżując, często z przyczyn od nas niezależnych, zmieniamy klasę pociągu lub rodzaj połączenia. Z informacji zebranych przez Urząd wynika, że zgodnie ze stosowanym przez PKP Przewozy Regionalne regulaminem konsument mógł liczyć na zmianę umowy wyłącznie w przypadkach korzystnych dla spółki – zmiany wagonu z niższej na wyższą klasę, wydłużenia podróży czy przejazdu poza stację przeznaczenia. Niestety w odwrotnych sytuacjach konsumentom nie przysługiwał zwrot części niewykorzystanego świadczenia.
We wszczętym postępowaniu właściwym Prezes Urzędu sprawdzi również, czy spółka ograniczała podróżnym prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu należności proporcjonalnie do niewykorzystanego biletu. Ponadto wątpliwości UOKiK budzi wymaganie od konsumentów posiadających ważny bilet jednorazowy wykupienia nowego, w przypadku rozpoczęcia podróży ze stacji pośredniej.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, jeżeli przedstawione zarzuty potwierdzą się Prezes UOKiK może wydając decyzję nakazać zmianę praktyki i nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznych przychodów.
Jednocześnie Urząd przypomina, że jest organem właściwym w przypadku naruszeń praw podróżnych wynikających ze stosowania w umowach bądź regulaminach postanowień ograniczających prawa słabszej strony kontraktu. W przypadku niewywiązania się z umowy bądź niewłaściwej jej realizacji, np. opóźnień w przejazdach, odwołania kursów, konsumenci powinni zgłaszać się z reklamacją bezpośrednio do przewoźnika.
Reklamacja złożona w formie pisemnej powinna przede wszystkim zawierać:
- datę sporządzenia reklamacji,
- dane przewoźnika,
- dane osoby składającej reklamację,
- uzasadnienie reklamacji,
- kwotę roszczenia,
- podpis osoby wnoszącej reklamację.
Do skargi powinny zostać dołączone oryginały dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu. Odpowiedź powinna zostać udzielona konsumentowi nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji przez przewoźnika.
Jednocześnie UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się problemów prawnych konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych – Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 0 800 800 008.
Źródło: www.uokik.gov.pl
Szukaj w serwisie
Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism
Sprawy cywilne
Wiadomości i porady prawne
Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską
Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
Porada prawna - Prenumerata RSS
Zaprenumeruj aktualności i porady