Wiadomości

Plany resortu edukacji

Opublikowany: sie 31, 07:35

Minister Edukacji Narodowej Profesor Ryszard Legutko poinformował opinię publiczną o podjętych decyzjach oraz planach Ministerstwa Edukacji Narodowej na przyszłość. W konferencji prasowej, która odbyła się 30 sierpnia 2007 r. w Ministerstwie Edukacji Narodowej uczestniczyli także Sekretarze Stanu w MEN: Andrzej Waśko i Sławomir Kłosowski oraz Podsekretarze Stanu: Sylwia Sysko-Romańczuk i Stanisław Sławiński.

Nakreślając plany Ministerstwa Edukacji Narodowej szef resortu edukacji rozpoczął od postawienia fundamentalnego pytania: „Jaki ma być absolwent polskiej szkoły, jaki ma być cel polskiej szkoły, jaki ma być finalny produkt polskiej edukacji?” W odpowiedzi stwierdził, że „produktem” polskiej edukacji ma być polski inteligent, jako członek prawdziwej elity społecznej, kreującej wzorce postaw dla całego społeczeństwa. „Oczywiście nie jesteśmy ludźmi naiwnymi. Wiemy, że aby ten proces mógł zakończyć się sukcesem, nie wystarczy działalność tylko tego resortu. Jest to program dla wszystkich instytucji państwowych, dla szkół, dla organizacji samorządowych i obywatelskich” – powiedział Minister Legutko.

Szef resortu edukacji podkreślił również, że szkoła polska powinna nie tylko przekazywać wiedzę przedmiotową, ale także wychowywać dzieci i młodzież. Minister podkreślił, że niezwykle ważne w tym procesie jest zachowanie równowagi między wykształceniem ścisłym i humanistycznym.

Informując o rzeczach już dokonanych, Profesor Legutko przypomniał o wydaniu swojego pierwszego rozporządzenia dotyczącego zmian w podstawie programowej i standardów egzaminacyjnych. Na mocy tego rozporządzenia została wprowadzona nowa lista lektur. Pan Minister podkreślił jednak, że nie została ona „skonstruowana” arbitralnie, lecz według precyzyjnych kryteriów (m.in. obecność dzieł uznanych za klasyczne, czy odejście od czytania dzieł we fragmentach).

Minister Edukacji Narodowej poinformował także o dopuszczeniu – jako opcje do wyboru – filozofii, łaciny i historii sztuki na maturze, ponieważ znajomość tych przedmiotów ułatwia przyswojenie sobie dziedzictwa kulturowego naszego kontynentu. „Jest to dopiero początek, ponieważ będziemy zastanawiali się, w jakim terminie i jak najlepiej wprowadzić filozofię jako przedmiot nauczania w szkołach” – poinformował szef resortu edukacji. Profesor Legutko uważa również, że należy wzmocnić rangę nauczania w szkole języków klasycznych – łaciny i greki.

Jako sprawę ważną i godną kontynuacji Minister Edukacji Narodowej uznał nauczanie języków obcych od pierwszej klasy szkoły podstawowej, ponieważ znajomość języków obcych jest niezbędna do sprawnego poruszania się w dzisiejszym świecie. Zdaniem Profesora Legutki znajomość języków obcych wśród Polaków jest niedostateczna.

Minister przypomniał również o wprowadzeniu od 2010 roku obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki. Wśród priorytetów wymienił również podniesienie rangi nauczania informatyki, która jest obecnie jedną z kluczowych dyscyplin wiedzy.

Obecny na konferencji Sekretarz Stanu w MEN Pan Sławomir Kłosowski, informując o trwających w Sejmie procesach legislacyjnych, stwierdził, że Minister Legutko wystosował do Marszałka Sejmu list z prośbą o przyspieszenie prac nad projektem ustawy o systemie oświaty zawierającym rozwiązania dotyczące alternatywnych form wychowania przedszkolnego. Pozwoli to wprowadzić do polskiego systemu edukacji rozmaitych form wychowania przedszkolnego, organizowanych przez osoby fizyczne i prawne.

Wiceminister Kłosowski poinformował również o bardzo ważnej kwestii nowelizacji Karty Nauczyciela, która obecnie oczekuje jedynie na podpis Prezydenta. W dniu 23 sierpnia 2007 roku Sejm zadecydował, że nauczyciele urodzeni po dniu 31 grudnia 1948 roku, a przed 1 stycznia 1969 roku, zachowują prawo do przejścia na emeryturę w kolejnych latach po 2007 roku bez względu na wiek, jeżeli do 31 grudnia 2007 roku spełnili wymagania dotyczące stażu pracy. Pod obrady Komitetu Rady Ministrów zostało skierowane również rozwiązanie alternatywne polegające na tym, że uprawnienia do przechodzenia nauczycieli w odpowiednim wieku na wcześniejszą emeryturę będą utrzymane do końca 2008 roku.

Omawiając zamierzenia na najbliższy okres Minister Edukacji Narodowej nawiązał do Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”. Minister Podkreślił, że jest to wielki program realizowany z budżetu Unii Europejskiej. Środki zarezerwowane na edukację to 2,7 mld euro, zaś w gestii MEN jest 1 mld euro. W ramach PO KL plan działań MEN w latach 2007 – 2013 przewiduje m.in. podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego; intensyfikację rozwoju zawodowego i podnoszenie kwalifikacji nauczycieli; zmniejszenie nierówności w upowszechnieniu edukacji i jej jakości; realizację programów edukacji przedszkolnej; udzielanie pomocy stypendialnej dla uczniów szczególnie uzdolnionych z rodzin najuboższych; dofinansowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

Uzupełniając wypowiedź Profesora Legutki, Podsekretarz Stanu w MEN Stanisław Sławiński omówił Program „Zdolny uczeń”. Zapewnił, że dążąc do otoczenia szczególną opieką uczniów najzdolniejszych MEN zaangażuje w ten proces środowiska akademickie oraz wykorzysta wszystkie dostępne obecnie środki. „Potrzebna jest polityka promocji, a więc rozbudowa pewnej infrastruktury obliczonej na zaopiekowanie się i zainwestowanie w rozwój najzdolniejszej części dzieci i młodzieży” – podkreślił Minister Sławiński i zapewnił, że niebawem zostanie opublikowany pakiet propozycji (tzw. pakiet „Uczeń zdolny”), który miałby zmodernizować istniejące, ale nie wykorzystywane instrumenty promocji zdolnych uczniów, a także rozbudować te możliwości.

Pan Minister Sławiński poinformował także o stanie prac nad nowelizacją Ustawy o systemie oświaty. Nowe kierownictwo MEN zamierza nadal zabiegać o powstanie Ośrodków Wsparcia Wychowawczego. Ma to być instytucja zapewniająca szybką interwencję wychowawczą w sytuacjach kryzysowych. Ich celem będzie sprawna praca wychowawców z trudną młodzieżą i doprowadzenie do jak najszybszego powrotu wychowanka do zwykłej szkoły. MEN proponuje korektę dotychczasowych założeń na wprowadzenie tej instytucji. Zamiast odgórnego nakazu tworzenia ośrodków w każdym w województwie, zostaną stworzone podstawy prawne i finansowe do powstawania ich tam, gdzie będą niezbędne. MEN umożliwi też organom samorządowym wprowadzenie specjalnych środków porządkowych. Gminy, w których wystąpi problem przestępczości nieletnich, będą mogły wprowadzić ograniczenia w poruszaniu się nieletnich w godzinach nocnych.

Uczestniczący w spotkaniu z dziennikarzami Sekretarz Stanu w MEN, Andrzej Waśko poinformował o pracach nad analizą „Podstawy programowej”. Podkreślił, że ich celem nie jest dokonywanie rewolucyjnych zmian, ale uporządkowanie wielokrotnie zmienianego dokumentu. „Musimy wprowadzać postulowane zmiany, ale w sposób ewolucyjny i płynny” – podkreślił Minister Waśko.

Minister Waśko zapowiedział również usprawnienie procedury dopuszczania podręczników, podkreślając potrzebę wzmocnienia systemu oceny podręczników m.in. poprzez rozszerzenie liczby recenzentów, tak, aby decyzje o dopuszczeniu podręczników były szybkie i przemyślane. Wiceszef resortu edukacji podkreślił, że można w tym celu wykorzystać dorobek instytucji badawczych zajmujących się m.in. recenzowaniem podręczników – np. Polskiej Akademii Umiejętności.

Zmieniona zostanie również formuła ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiego. „MEN będzie dążyć do tego, aby zakres egzaminu był w wyraźnym związku z programami nauczania w szkole” – podkreślił Minister Waśko. Docierające do ministerstwa krytyczne głosy na temat egzaminu ustnego dotyczą przede wszystkim formy prezentacji z języka polskiego.

Odpowiadając na pytania dziennikarzy Minister Andrzej Waśko nie wykluczył, że zostaną poddane weryfikacji podręczniki będące już w użytku. Poza podręcznikami do nauczania języka polskiego i matematyki problem może dotyczyć również podręczników historii, ponieważ jest to przedmiot wymagający pilnej racjonalizacji wykorzystania czasu.

Źródło: www.men.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości