Wiadomości

Opłaty za korzystanie z polskiej przestrzeni powietrznej

Opublikowany: paź 18, 09:05

Od 1 stycznia 2008 r. zaczną obowiązywać przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1749/2006 ustanawiające wspólny schemat opłat za korzystanie z żeglugi powietrznej.
Rozporządzenie to określa zasady ustalania stawek jednostkowych opłat nawigacyjnych oraz zasady ich kalkulacji.

Zgodnie z europejskimi regulacjami opłaty nawigacyjne muszą być ustalane w oparciu o koszty ponoszone w związku z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej. Składają się na nie pełne koszty funkcjonowania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej – Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz część kosztów związana z działalnością krajowej władzy nadzorującej – Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Rozporządzenie określa zarówno metodologię ustalania stawki jednostkowej opłaty, jak i sposób kalkulacji opłaty za lot (w oparciu o współczynnik wagowy statku powietrznego oraz długość lotu). Precyzuje również zakres informacji, jakie wraz z proponowanymi stawkami opłat, muszą zostać udostępnione przewoźnikom w trakcie konsultacji.

Wprowadza ponadto system nadzoru nad zgodnością opłat z przepisami rozporządzenia, realizowany przez krajowe władze nadzorujące oraz Komisję Europejską.
Rozporządzenie, zgodnie z zasadami prawa Unii Europejskiej, jest aktem bezpośrednio stosowanym w krajowym porządku prawnym i ma pierwszeństwo w przypadku kolizji z normami prawa krajowego.

W związku z powyższym, opłaty nawigacyjne pobierane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej począwszy od dnia 1 stycznia 2008 r. muszą być ustalane zgodnie z przepisami rozporządzenia wspólnotowego ustanawiającego wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej.

Opłaty nawigacyjne są to opłaty pobierane od użytkowników przestrzeni powietrznej (przewoźników i innych użytkowników statków powietrznych) za zapewnienie służb żeglugi powietrznej.
Istnieją dwa rodzaje opłat nawigacyjnych: terminalowe i trasowe.

Opłaty terminalowe zapewniają PAŻP zwrot kosztów związanych z zapewnieniem służb kontroli lotniska, lotniskowych służb informacji powietrznej oraz służb ruchu lotniczego obsługujących przyloty i odloty statków powietrznych na lotnisku oraz w przydzielonej mu przestrzeni powietrznej.
Opłaty trasowe obejmują koszty, związane z zapewnieniem służb kontroli obszaru w przestrzeni powietrznej innej niż ta, która przydzielona jest danemu lotnisku oraz koszty związane ze świadczeniem pozostałych usług.

Przepisy Rozporządzenia stanowią, że koszty trasowe służb żeglugi powietrznej finansowane są z opłat trasowych, a koszty terminalowe finansowane są z opłat terminalowych i/lub innych przychodów.

Do podstawy kosztowej opłat nawigacyjnych mogą być wliczane tylko te koszty, które są ponoszone przez ULC w związku z realizacją funkcji związanych z zapewnieniem żeglugi powietrznej, a więc funkcji nadzorczych w rozumieniu przepisów dotyczących tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni powietrznej oraz bieżącego nadzoru nad realizacją zadań przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej.

Źródło: www.mt.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości