Wiadomości

Ochrona konsumenta: Jak wiele informacji potrzebujemy?

Opublikowany: mar 23, 14:03

Czy naprawdę wiesz, co jesz, czym karmisz swoje dziecko, z czego powstaje i skąd pochodzi nasze jedzenie? Skąd wiesz, czy zabawka jest bezpieczna, jakie masz prawa, kiedy właśnie odwołano Twój lot? A może właśnie zalewa Cię morze informacji? Czy przy lekturze instrukcji odtwarzacza MP3 nie przydałby Ci się czasem doktorat z prawa? Albo dyplom farmacji, by zrozumieć, co zawiera puszka coli? Parlament Europejski gwarantuje prawa konsumentów, co miałby zrobić dla Ciebie?

Tańszy roaming w całej UE, konieczność wyraźnego wskazania wszystkich opłat za bilety lotnicze, wzmocnienie praw pasażerów kolei i łatwiejsze transgraniczne kredyty konsumenckie w całej UE – to najbardziej znaczące osiągnięcia Parlamentu w dziedzinie ochrony konsumenta w ciągu ostatnich pieciu lat. Parlament zajmował się także rozszerzeniem praw niepełnosprawnych pasażerów linii lotniczych oraz nowymi zasadami dotyczącymi reklam telewizyjnych.

Tani roaming

Stawki opłat detalicznych nie mogą być wyższe niż 0,46 euro za minutę zainicjowanej rozmowy oraz do 0, 22 euro za minutę w przypadku rozmów przychodzących. Wcześniej roaming kosztował konsumenta około 1,15 euro za minutę wykonanej rozmowy. W roku 2009 klienci stawki opłat ulegną kolejnemu obniżeniu, a użytkownicy będą płacić nie więcej niż 0,43 euro za minutę zainicjowanej rozmowy oraz 0,19 euro za minutę rozmowy odebranej. Operatorzy musieli przedstawić “eurotaryfy” od 30 lipca 2007.

Cena biletu lotniczego musi zawierać wszystkie opłaty dodatkowe

Taryfy lotnicze muszą obejmować wszystkie podatki i opłaty dodatkowe, sprzedawcy biletów lotniczych muszą wyszczególniać w cenie biletu wszystkie dodatkowe opłaty, które składają się na ostateczną cenę. Odnosi się to także do rezerwacji internetowych. Powinno to ukrócić, wprowadzającą nabywców w błąd, choć powszechną, praktykę publikowania cen biletów bez dodatkowych opłat, które musi ponieść pasażer.

Transport kolejowy: pasażerowie zdobywają nowe prawa

Pasażerowie podróżujący na trasach międzynarodowych zyskają nowe prawa do rekompensat za opóźnienia pociągów. Pasażer otrzyma rekompensatę w wysokości 25 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia o 60 minut lub więcej i 50 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia o 120 minut lub więcej, o ile winę za opóźnienie ponosi przewoźnik. Rozporządzenie obejmuje także podróże krajowe, choć państwa członkowskie mogą opóźnić wprowadzenie tego prawa do 15 lat.

Zmienione reguły emisji reklam w telewizji

Obowiązywać będą ograniczenia częstotliwości przerw reklamowych w przypadku transmisji filmów telewizyjnych, utworów kinematograficznych i programów informacyjnych do jednej na każdy okres 30 minut. Programy dziecięce będzie można przerywać tylko, jeśli trwają dłużej niż 30 minut. Udział reklam i telesprzedaży w ciągu godziny zegarowej nie może przekroczyć 12 minut (20%). Lokowanie produktu będzie zabronione zwłaszcza w wiadomościach i programach informacyjnych dotyczących bieżących spraw, w programach dziecięcych, filmach dokumentalnych i programach poradniczych. Zabronione będą integracja produktu oraz lokowanie tematów.

Bezpieczniejsze zabawki dla dzieci

Wprowadzono zakaz używania substancji rakotwórczych, mutagennych i toksycznych, a także ograniczono stosowania metali ciężkich oraz substancji zapachowych. Zmniejszy to na przykład ryzyko udławienia przez małe zabawki zawarte w żywności, takiej jak np. jajka czekoladowe. Wzmocniono przepisy dotyczące ostrzeżeń na samych zabawkach i opakowaniach tak, aby były bardziej widoczne, a także napisane w języku danego kraju oraz widoczne w punktach sprzedaży, włączając sklepy on-line.

Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych

Parlament przyjął dyrektywę dotyczącą nieuczciwych praktyk handlowych wobec klientów. Dyrektywa zawiera “czarną listę” zakazanych działań, odnoszących się do niektórych praktyk: reklamy, w których producent podszywa się pod konsumenta, wywoływanie fałszywego wrażenia, że serwis gwarancyjny odnoszący się do produktu jest dostępny w państwie członkowskim, wymaganie okazania dokumentów, które nie są istotne dla sprawy, czy na przykład zakaz umieszczania w reklamach elementów wywierających presję na dzieci skierowaną na zakup lub na zachęcanie rodziców do kupowania im reklamowanych produktów.

Źródło: www.europarl.europa.eu

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości