Wiadomości

Ocena okresowa urzędnika służby cywilnej

Opublikowany: lis 10, 13:54

Ustawa z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218 z późn. zm.) określa podstawy do opracowania zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej, zgodnie z którymi okresowa ocena sporządzana będzie nie tylko w celu „rozliczenia” urzędnika z wykonywanych obowiązków, ale również po to, aby go wspierać, rozwijać i motywować. Szczegółowy tryb dokonywania takiej oceny urzędnika służby cywilnej został określony w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej (Dz. U. Nr 69, poz. 453).

System ocen okresowych to jedno z podstawowych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Służy przede wszystkim poprawie efektywności pracy, podejmowaniu decyzji kadrowych (awanse, przeniesienia), planowaniu zatrudnienia, jest również pomocny w ustalaniu ścieżek kariery pracowników oraz kształtowaniu wysokości wynagrodzeń. W przypadku oceny okresowej urzędników służby cywilnej do głównych celów jej przeprowadzania należy zaliczyć:

  • podnoszenie jakości i efektywności pracy urzędnika służby cywilnej,
  • informowanie urzędnika służby cywilnej o tym, jak jest oceniana jego praca,
  • zwiększanie motywacji urzędnika służby cywilnej,
  • umożliwienie przełożonemu podejmowania racjonalnych decyzji personalnych i kadrowych, w tym planowania ścieżek kariery zawodowej i indywidualnego programu rozwoju zawodowego urzędnika służby cywilnej,
  • zdobycie dodatkowych informacji do opracowania planu szkoleń.

Sporządzona ocena okresowa, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218, z późn. zm.), implikuje możliwość podjęcia następujących działań wobec urzędników służby cywilnej:

  • rozwiązanie stosunku pracy urzędnika służby cywilnej w razie dwukrotnej, następującej po sobie, negatywnej oceny (art. 41 ust. 1, pkt 1),
  • możliwość otrzymania przez urzędnika służby cywilnej kolejnego stopnia służbowego po uzyskaniu pozytywnej oceny na wniosek bezpośredniego przełożonego (art. 59 ust. 1),
  • obligatoryjne przyznanie kolejnego stopnia służbowego po uzyskaniu drugiej pozytywnej oceny na najwyższym poziomie, od otrzymania ostatniego stopnia służbowego (art. 59 ust. 2),
  • ustalanie przez dyrektora generalnego urzędu indywidualnego programu rozwoju zawodowego urzędnika służby cywilnej, po uwzględnieniu m. in. oceny pracy urzędnika (art. 75).

Zatem ocena okresowa na poziomie indywidualnym ma na celu nie tylko rozliczanie z wykonywanych obowiązków, ale również wyznaczanie kierunków rozwoju, motywowanie i mobilizowanie pracowników do dalszego doskonalenia. Z punktu widzenia organizacji system ocen powinien wpłynąć na poprawę efektywności i jakości jej działania.

Źródło: www,dsc.kprm.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości