Wiadomości

RM przyjęła Koncepcję systemu powiadamiania ratunkowego za pomocą numeru alarmowego 112.

Opublikowany: mar 29, 23:19

Numer alarmowy 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W sytuacji zagrożenia zdrowia, życia lub mienia osoby przebywające na terenie całej UE wybierając numer 112 mają gwarancję połączenia się ze służbami ratowniczymi powołanymi do niesienia pomocy.

Podczas dzisiejszego posiedzenia (tj. 16.10.2007 r.) Rada Ministrów przyjęła przedłożoną przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji „Koncepcję Systemu 112”. Do końca 2010 roku numer alarmowy 112 będzie obsługiwany w całej Polsce w kilku językach obcych, w sposób zgodny z „Koncepcją systemu 112” wypracowaną przez Międzyresortowy Zespół do spraw numeru alarmowego 112 oraz wdrażania systemu eCall oraz zgodnie z wymaganiami określonymi przez Unię Europejską.

Podjęte działania wynikają przede wszystkim z konieczności polepszenia stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony zdrowia obywateli w związku z powierzeniem Polsce i Ukrainie organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012. Międzyresortowy Zespół do spraw numeru alarmowego „112” oraz wdrażania systemu eCall podjął decyzję, że pierwszymi województwami, które zaczną wdrażać system 112 będą te, na których terenie będą odbywać się mistrzostwa. Docelowo w naszym kraju będzie funkcjonować w ramach zintegrowanego systemu 16 centrów powiadamiania ratunkowego.

Rozpoczęty w 2000 roku, przez poprzedni rząd, proces wdrażania numeru alarmowego 112 w Polsce oparty był o działania doraźne i nieskoordynowane, czego konsekwencją jest mało efektywny, i niejednolity system oparty o 331 jednostki powiatowe PSP (odbierające głównie zgłoszenia z telefonów stacjonarnych) oraz 458 jednostek organizacyjnych Policji (odbierające zgłoszenia telefonów komórkowych). Wnioski zawarte w raporcie kontroli NIK dotyczącej funkcjonowania systemu ratownictwa medycznego w Polsce według przepisów starej ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym pokazują, że wyjątkowo kosztowne i nieefektywne okazało się również wdrażanie w życie strategii mieszczącej się w haśle „CPR na każdy powiat”, czego konsekwencją było stworzenie niezwykle kosztownego dla budżetu państwa, niekompatybilnego systemu opartego o różnorodne oprogramowania i systemy łączności.

Tymczasem doświadczenia krajów europejskich pokazują, że należy dążyć do redukcji istniejącej liczby punktów przyjmowania zgłoszeń na numer alarmowy oraz integracji powiadamiania wszystkich służb udzielających pomocy w jednolity, ogólnokrajowy zintegrowany system powiadamiania ratunkowego. Przykładowo w Finlandii istnieje tylko 15 Regionalnych Centrów Powiadamiania Ratunkowego, w Szwecji 16, w Czechach 12. Centra te są zintegrowane ze sobą, jednakowo wyposażone techniczne, zbudowane w oparciu o nowoczesne standardy teleinformatyczne.

Mając przede wszystkim na uwadze bezpieczeństwo obywateli, jak również dostrzegając konieczność spełnienia standardów europejskich w zakresie funkcjonowania numeru alarmowego 112 oraz w celu zrealizowania obowiązków wynikających z dyrektyw unijnych w tym zakresie rząd podjął szereg działań w kierunku zbudowania zintegrowanego systemu obsługi zgłoszeń alarmowych na numer „112”.

Efektem prac Zespołu jest wypracowanie Rządowego programu „Koncepcja systemu 112”oraz rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie szczegółowej organizacji centrów powiadamiania ratunkowego, które zakładają stworzenie zintegrowanego, ogólnokrajowego systemu obsługi zgłoszeń alarmowych na numer „112”, opartego o 16 wojewódzkich centrów obsługi zgłoszeń alarmowych (centrów powiadamiania ratunkowego). Jednolitość systemu będzie zagwarantowana przez stworzenie spójnego oprzyrządowania technicznego (m.in. wprowadzenie jednolitych standardów teleinformatycznych, wyposażenia centrów). Koncepcja uzyskała rekomendację Komitetu ds. Informatyzacji i Łączności Rady Ministrów oraz została przyjęta przez Komitet Stały Rady Ministrów, w najbliższych dniach powinna być rozpatrywana przez Radę Ministrów. Rozporządzenie o CPR wchodzi w życie 12 października2007.

Zgodnie z rozporządzeniem i założeniami koncepcji, Centrum Powiadamiania Ratunkowego będzie punktem przyjmowania i przekierowywania zgłoszeń alarmowych kierowanych na numer alarmowy 112 do właściwej jednostki Policji, Państwowej Straży Pożarnej i pogotowia ratunkowego oraz będzie współdziałać z innymi podmiotami ratowniczymi. W efekcie powstanie nowoczesny, kompatybilny system powiadamiania ratunkowego za pomocą numeru alarmowego „112”, zgodny z regulacjami Unii Europejskiej dotyczącymi usługi E-Call i E-112.

Utworzenie centrów powiadamiania ratunkowego umożliwi:

1. zagwarantowanie pełnej elastyczności systemu (możliwość przejęcia funkcji uszkodzonego CPR przez dowolny inny CPR w kraju, możliwość obsługi obszaru niezależnie od następujących zmian administracyjnych i organizacyjnych, skalowalność, rekonfiguracja),
2. zapewnienie efektywniejszej współpracy podmiotów (służby ustawowo powołane do niesienia pomocy, organizacje ratownicze) zaangażowanych w działania ratownicze,
3. zapewnienie całodobowej obsługi zgłoszeń alarmowych przez operatorów znających języki obce,
4. jednolity poziom wyszkolenia i przygotowania służby dyżurnej, jednolitość obowiązujących procedur,
5. możliwość aktualizacji posiadanych aplikacji i rozwiązań technicznych zgodnie z potrzebami,
6. zapewnienie właściwego serwisowana i utrzymania systemu,
7. łatwość kontroli i nadzoru,
8. opracowanie jednolitego formatu informacji wyjściowej (współpraca z systemami teleinformatycznymi służb ratowniczych).

W ramach sieci centrów powiadamiania ratunkowego możliwe będzie korzystanie z aktualnego przeglądu o zgłoszonych operatorach (obsługujących wojewódzkie centra powiadamiania ratunkowego) w Systemie 112 i ich znajomości języków obcych. System odbioru zgłoszeń na numer 112 przy pomocy zbudowanej sieci centrów powiadamiania ratunkowego umożliwi przekierowanie rozmowy w ramach wojewódzkiego centrum powiadamiania ratunkowego innemu operatorowi, który biegle włada językiem dzwoniącego cudzoziemca lub na utworzenie rozmowy konferencyjnej z operatorem innego Wojewódzkiego Centrum 112.

Źródło: www.mswia.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości