Wiadomości

Nowelizacja ustawy o prokuraturze - projekt założeń przyjęty

Opublikowany: cze 19, 08:37

Dzisiaj (19 czerwca 2012 r.) Rada Ministrów przyjęła przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze.

Celem projektowanej ustawy jest:

1. Wprowadzenie kontroli parlamentarnej nad działalnością prokuratury, przy utrzymaniu zasady niezależności prokuratorów w ramach prowadzonych postępowań przygotowawczych oraz odrębności prokuratury:

Obecnie Prokurator Generalny przekazuje sprawozdanie roczne Premierowi, które przedkładane jest do udzielenia pozytywnej lub negatywnej opinii Ministrowi Sprawiedliwości. Premier, po zapoznaniu się ze stanowiskiem Ministra Sprawiedliwości przyjmuje sprawozdanie lub je odrzuca. Odrzucenie sprawozdania może być połączone z wnioskiem o odwołanie Prokuratora Generalnego przed upływem kadencji. Do przyjęcia takiego wniosku przez Sejm konieczna jest jednak kwalifikowana większość 2/3 posłów.

Przyjęty dzisiaj projekt nowelizacji zakłada, że po zatwierdzeniu lub odrzuceniu roczne sprawozdanie Prokuratora Generalnego byłoby przekazywane do Sejmu, w którym odbywałaby się debata sejmowa nad sprawozdaniem, nie kończąc się jednak głosowaniem. Nadto, planuje się aby Rada Ministrów opracowywała zasadnicze kierunki polityki karnej, w której wskazywałaby na problemy związane ze ściganiem przestępstw, jak również instytucje prawne mające szczególne znaczenie dla polityki karnej. Kierunki nie byłyby wiążące dla Prokuratora Generalnego, ale mógłby on w oparciu o wskazany dokument rządowy wydawać zarządzenia i wytyczne dla podległych prokuratorów. Tym samym Prokurator Generalny, przy zachowaniu pełnej autonomii włączony zostałby w proces współdziałania z Rządem w rozwiązywaniu istotnych problemów polityki karnej. Prokurator Generalny lub jego zastępcy musieliby się stawiać na posiedzeniach stałych lub nadzwyczajnych komisji sejmowych (tylko sprawiedliwości i praw człowieka oraz komisji ds. służb specjalnych), aby ewentualnie poinformować o działalności prokuratury. Posłom nie przysługiwałoby jednak prawo do informacji dotyczących konkretnych śledztw czy postępowań.

Projekt założeń do ustawy reguluje także kwestię prokuratorów w stanie spoczynku. W przypadku mianowania, powołania lub wyboru do pełnienia funkcji w organach państwowych, samorządu terytorialnego, służby dyplomatycznej, konsularnej lub objęcia funkcji w organizacjach międzynarodowych – prokuratorzy będą zobligowani do zrzeknięcia się stanowiska prokuratora.

2. Zwiększenie uprawnień Prokuratora Generalnego w zakresie doboru kadry prokuratorskiej oraz precyzyjne określenie uprawnień prokuratorów przełożonych w stosunku do prokuratorów prowadzących postępowania przygotowawcze: Uelastycznienie powoływania i odwoływania zastępców Prokuratora Generalnego, a także zastępców prokuratorów apelacyjnych, okręgowych i rejonowych, jak też zwiększenie wpływu Prokuratora Generalnego na obsadę kadrową stanowisk prokuratorskich. Zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami Krajowa Rada Prokuratury przedstawiałaby Prokuratorowi Generalnemu dwóch kandydatów na każde wolne stanowisko. Ponadto, zgodnie z projektowanymi przepisami nastąpi likwidacja kadencyjności zastępców szefów jednostek prokuratury. Kadencyjność dotyczyłaby wyłącznie szefów jednostek organizacyjnych prokuratury.

3. Wprowadzenie zmian w zakresie organizacji prokuratur poprzez racjonalne i równomierne rozłożenie obciążenia pracą prokuratorów: Planuje się likwidację struktur prokuratur wojskowych przy jednoczesnym utrzymaniu prokuratorów będących w czynnej służbie wojskowej. Dotychczasowi prokuratorzy wojskowi zostaną włączeni w struktury prokuratur powszechnych. Planuje się jednocześnie określenie właściwości rzeczowej prokuratur okręgowych oraz mechanizmu stopniowego przenoszenia prokuratorów IPN do prokuratur powszechnych, w związku ze zmniejszającą się liczbą zadań prokuratorów pionu śledczego i lustracyjnego IPN.

Źródło: www.ms.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości