Wiadomości

Nowe rozporządzenia dotyczące interoperacyjności kolei

Opublikowany: sty 31, 13:32

W dzienniku Ustaw Nr 11 (poz. 64 i 65) ukazały się dwa rozporządzenia Ministra Infrastruktury:

  • rozporządzenie z dnia 7 stycznia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności kolei oraz procedur oceny zgodności dla transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości;
  • rozporządzenie z dnia 7 stycznia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności kolei oraz procedur oceny zgodności dla transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej.

Nowelizacja rozporządzeń wydawana jest w związku z opublikowaniem przez Komisję Europejską nowych decyzji oraz dyrektyw zawierających techniczne specyfikacje dla interoperacyjności kolei dużych prędkości i kolei konwencjonalnych.

Wprowadzone zostały zmiany poprzez przeniesienie wykazu składników interoperacyjności podsystemów transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości do załącznika do rozporządzenia. Dodano jednocześnie odniesienia do nowo wydanej decyzji dotyczącej podsystemu sterowania.

Zmiany odnoszą się do nowo wydanej decyzji dotyczącej podsystemu sterowania – kolej szybka i podsystemów: taboru kolejowego – wagony towarowe, sterowania ruchem kolejowym oraz do decyzji dotyczącej podsystemu ruch kolejowy – kolej konwencjonalna.

Wprowadzono ogólne określenie wymaganej dokumentacji technicznej związanej z przeprowadzoną weryfikacją zgodności podsystemu. Dokumentacja ta ma zawierać m.in. certyfikaty zgodności podsystemu i towarzyszące mu dokumenty, takie jak obliczenia, sprawozdania z kontroli przeprowadzanych przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą oraz ewentualne zastrzeżenia tej jednostki. Dokumenty te nie stanowią części certyfikatu zgodności ani nie stanowią o jego kształcie. Są jedynie częścią dokumentacji technicznej i związane są z procedurą oceny zgodności dla transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości. Z tego względu zapis został umieszczony w projekcie rozporządzenia, a nie w projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.

W dokumentacji mowa jest też o pośrednich certyfikatach i pośrednich deklaracjach zgodności podsystemu. Terminy te są wprowadzane w projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.

Zmiany dotyczą również podsystemów: infrastruktura, energia, sterowanie, tabor, utrzymanie – kolej szybka oraz nowo wydanych decyzji odnoszących się do podsystemów: taboru kolejowego – wagony towarowe, sterowania ruchem kolejowym oraz ruch kolejowy – kolej konwencjonalna.

Rozporządzenia wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

Źródło: www.mt.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości