Wiadomości
Niepełnosprawni a telefony
Opublikowany: paź 2, 16:29
Dla osób niepełnosprawnych korzystanie z usług telekomunikacyjnych jest trudniejsze, a jednocześnie często niezbędne do normalnego funkcjonowania. Stąd też dla tej grupy społeczeństwa Ustawodawca przewidział szczególne uprawnienia, które powinien realizować przedsiębiorca wyznaczony do świadczenia usługi powszechnej. Od 8 maja 2006 r. jest nim Telekomunikacja Polska S.A.
Co Operator ma obowiązek zapewnić osobie niepełnosprawnej?
Telekomunikacja Polska S.A.:
1) oferuje osobie niepełnosprawnej, przy zawieraniu umowy o świadczenie usługi powszechnej oraz na każde żądanie, aparat telefoniczny niezbędny do zapewnienia dostępu do usługi powszechnej oraz przystosowany do używania przez osoby niepełnosprawne.
Aparat taki powinien posiadać:
- wzmacniacz słuchawkowy z możliwością regulacji wzmocnienia;
- pętlę indukcyjną w słuchawce;
- klawiaturę wybierczą z co najmniej jednym przyciskiem wyróżnionym w sposób umożliwiający jego rozpoznanie przez osoby niewidome i słabowidzące (w przypadku wyróżnienia tylko jednego przycisku, powinien to być przycisk oznaczony cyfrą pięć).
2) rozmieszcza specjalnie oznakowane i przystosowane budki telefoniczne. Powinny one być umieszczone w sposób i w miejscu umożliwiającym korzystanie z nich osobie niepełnosprawnej, poruszającej się na wózku inwalidzkim lub korzystającej z aparatu słuchowego. Aparaty telefoniczne w tych budkach mają:
- wzmacniacz słuchawkowy z możliwością regulacji wzmocnienia;
- pętlę indukcyjną w słuchawce;
- specjalną klawiaturę z co najmniej jednym przyciskiem wyróżnionym w sposób umożliwiający jego rozpoznanie przez osoby niewidome i słabowidzące (w przypadku wyróżnienia tylko jednego przycisku, powinien to być przycisk oznaczony cyfrą pięć);
- wlot karty lub monety, a także wylot karty, oznaczone w sposób umożliwiający identyfikację jego położenia przez osoby niewidome i słabowidzące;
- zapowiedzi słowne informacji sygnalizowanych sygnałami świetlnymi lub na wyświetlaczu aparatu.
3) znakuje karty telefoniczne w sposób pozwalający na samodzielne posługiwanie się nimi przez osoby niewidome oraz słabowidzące.
Ponadto w samych punktach obsługi klienta:
Telekomunikacja Polska S.A. zobowiązana jest również do:
1) wydzielenia stanowiska przystosowanego do obsługi osób niepełnosprawnych, które jest wyposażone w urządzenie przekazu tekstu (komputer), umożliwiające kontakt z osobą niesłyszącą lub niemą; 2) dostosowania architektury punktów obsługi klienta tak, aby nie stwarzać barier dostępowych do placówki dla osób niepełnosprawnych ruchowo; 3) udostępniania informacji o miejscach zainstalowania aparatów publicznych przystosowanych do używania przez osoby niepełnosprawne; informacje te powinny być aktualizowane nie rzadziej niż raz na kwartał; 4) informowania na żądanie osoby niewidomej oraz słabowidzącej o danych zawartych na fakturze wraz z podstawowym wykazem wykonanych usług telekomunikacyjnych, które powinny być sporządzane w alfabecie Braille’a lub przy użyciu dużej czcionki, dodatkowo mogą być one wysyłane pocztą elektroniczną w formacie tekstowym. Żądanie powinno być potwierdzone okazaniem przez osobę niepełnosprawną dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność, z tym że w przypadku zgłoszenia żądania:a) przed rozpoczęciem lub w trakcie okresu rozliczeniowego, za który będzie wystawiona faktura – żądanie realizuje się niezwłocznie po wystawieniu faktury;
b) dotyczącego okresu rozliczeniowego, za który została już wystawiona faktura – żądanie realizuje się w terminie 31 dni od dnia jego zgłoszenia;
5) na żądanie osoby niewidomej oraz słabowidzącej powinien być udostępniany cennik i regulamin świadczenia usługi powszechnej sporządzone przy użyciu dużej czcionki albo w formie elektronicznej w formacie tekstowym; 6) na żądanie osoby niewidomej lub słabowidzącej szczegółowy wykaz wykonanych usług telekomunikacyjnych powinien być sporządzany przy użyciu dużej czcionki albo powinien być przekazywany pocztą elektroniczną w formacie tekstowym.Niezależnie od powyższych ustawowych obowiązków TP S.A. oferuje 50% ulgę na podłączenie do sieci oraz abonament (oprócz planów: Darmowe Weekendy i Darmowe Wieczory i Weekendy). Przysługuje ona osobom posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności w związku z chorobą wzroku oraz osobom z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu w związku z zaburzeniami głosu, mowy i chorobami słuchu. Jednak do ulgi takiej uprawnione są jedynie osoby posiadające orzeczenia z powiatowych lub wojewódzkich zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności. W orzeczeniu takim powinny zostać zamieszczone odpowiednie symbole oznaczające rodzaj schorzenia:
- symbol 04-O choroby narządu wzroku;
- symbol 03-L zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu.
PAMIĘTAJ! Osoby niepełnosprawne, które nie posiadają wspomnianych wyżej orzeczeń nie uzyskają ulgi od TP S.A. Jedynym wyjściem w takiej sytuacji jest uzyskanie nowego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Wyjątkiem są osoby, które nabyły prawo do rabatu wcześniej – na podstawie rozporządzenia Ministra Łączności z 21 października 1996 r. w sprawie określenia zakresu dostępu osób niepełnosprawnych do świadczonych usług pocztowych lub telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym. Osobom takim, posiadającym orzeczenie na stałe, ulga przysługuje bez konieczności okazywania nowego orzeczenia, a w przypadku osób z orzeczeniem czasowym, rabat przysługuje na czas w nim określony.
Warto podkreślić, iż TP S.A. oferuje te ulgi z własnej woli i nie wynikają one z przepisów prawa.
Źródło: www.uke.gov.pl
Szukaj w serwisie
Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism
Sprawy cywilne
Wiadomości i porady prawne
Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską
Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
Porada prawna - Prenumerata RSS
Zaprenumeruj aktualności i porady