Wiadomości

Konsultacje dwóch rozporządzeń do prawa pocztowego

Opublikowany: maj 23, 13:15

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zaprasza do konsultacji 2 projektów rozporządzeń wydawanych na podstawie ustawy z dnia 23 listopada 2013r Prawo pocztowe (Dz.U. poz.1529), która określa zasady funkcjonowania rynku pocztowego w warunkach liberalizacji rynku pocztowego tj. zniesienia z dniem 1 stycznia 2013r. obszaru usług zastrzeżonych dla Poczty Polskiej SA. Projekty są dostępne na stronie BIP MAC . Konsultacje potrwają do 7 czerwca 2013 r.

Bezpośrednim, zauważalnym dla obywatela skutkiem wprowadzenia zasad pełnej konkurencji w obszarze przesyłek listowych i reklamowych o wadze do 50 g. było wyeliminowanie dociążania przesyłek przyjmowanych przez innych niż Poczta Polska SA operatorów pocztowych notesikami lub elementami metalowymi tzw. „blaszkami” w celu ominięcia granicy cenowej obszaru zastrzeżonego. Zniesienie obszaru zastrzeżonego ma także istotne konsekwencje finansowe dla funkcjonowania rynku usług powszechnych, które do tej pory finansowane były z przychodów z tego obszaru. Usługi te to gwarantowany przez państwo zestaw usług pocztowych o podstawowym z punktu widzenia potrzeb ludności w zakresie komunikowania się charakterze, świadczonych na jednolitych warunkach na terenie kraju i po przystępnej cenie. Zapewnienie przez państwo powszechnego dostępu do tych usług, zgodnie z ustawą Prawo pocztowe osiągnięto nakładając obowiązek świadczenia usług powszechnych na operatora wyznaczonego, którym w okresie pierwszych 3 lat po wejściu w życie ustawy jest Poczta Polska SA, a następnie może nim zostać inny operator pocztowy wybrany przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w drodze konkursu na okres 10 lat. Świadczenie usług powszechnych wymaga utrzymania przez operatora wyznaczonego w stałej gotowości sieci placówek pocztowych i połączeń komunikacyjnych a także odpowiednich zasobów ludzkich, w tym pracowników okienkowych i listonoszy zarówno na terenach kraju gdzie usługi pocztowe są dochodowe jak i na tych terenach gdzie z punktu widzenia ekonomicznego usługi te są nierentowne. W sytuacji gdy realizacja nałożonego przez państwo obowiązku świadczenia usług powszechnych będzie stanowiła nieuzasadnione finansowe obciążenie operatora wyznaczonego tj. wystąpi strata na usługach powszechnych, zgodnie z ustawą zostanie uruchomiony mechanizm finansowania tzw. „kosztu netto obowiązku świadczenia usługi powszechnej” z dopłat operatorów pocztowych oraz uzupełniająco z budżetu państwa.

1. Projekt rozporządzenia w sprawie wzoru wniosku o wpis do rejestru operatorów pocztowych oraz wzoru zgłoszenia dotyczącego prowadzenia działalności pocztowej (rozporządzenie wydawane na podstawie art. 12 ww. ustawy) ma na celu ułatwienie przedsiębiorcom uzyskania uprawnień do wykonywania działalności pocztowej poprzez wpis do rejestru operatorów pocztowych prowadzony przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Wymóg uzyskania wpisu wynika z ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej ( Dz. U. z 2010 r NR 220, poz. 1447, z późn. zm.), zgodnie z którą działalność pocztowa jest działalnością regulowaną. Podobnym ułatwieniem dla operatorów pocztowych będzie wzór zgłoszenia zmian niezbędnych dla uaktualnienia rejestru.

Wprowadzenie ujednoliconych formularzy wniosku i zgłoszenia nie tylko zapewni Prezesowi UKE uzyskanie informacji w zakresie niezbędnym dla prowadzenia rejestru operatorów ale pozwoli także ograniczyć przypadki wstrzymania realizacji wniosku o wpis z powodu konieczności wezwania przedsiębiorcy do uzupełnienia wniosku lub dokumentów, zgodnie z wymogami ustawy.

2. Projekt rozporządzenia w sprawie określenia jednostek operatora wyznaczonego przeprowadzających kontrolę wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych i uiszczania opłat abonamentowych za ich używanie, wzoru upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych oraz zasad i trybu wydawania tych upoważnień (rozporządzenie wydawane na podstawie art. 7 ust.10 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. Nr 85, poz. 728, z późn. zm).

Projekt rozporządzenia przygotowano w związku z koniecznością dostosowania aparatury pojęciowej dotychczasowego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 lipca 2005r. w sprawie określenia jednostek operatora wyznaczonego przeprowadzających kontrolę wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych i uiszczania opłat abonamentowych za ich używanie, wzoru upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych oraz zasad i trybu wydawania tych upoważnień ( Dz. U. Nr 132, poz. 1116, Nr 2014, poz. 1809 z późn. zm) do stosowanej w ustawie z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe. Zastąpiono pojęcie „operatora publicznego” pojęciem „operator wyznaczony”, który zgodnie z ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych ma obowiązek przeprowadzania kontroli wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych i uiszczania opłat abonamentowych za ich używanie.

Przepisy projektowanego rozporządzenia nie wprowadzają zmian merytorycznych w stosunku do obecnego stanu prawnego z wyjątkiem dwóch kwestii tj:

- zmiany podmiotu właściwego do wydania przedmiotowego rozporządzenia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw łączności z przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, zgodnie z art. 213 ust.2 Konstytucji RP,

- dostosowania brzmienia § 3 ust.1 tak aby określał on nie tylko kto i na jak długo udziela upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych ale również tryb udzielania upoważnień.

Ministerstwo informuje, że projekty ww. dwóch rozporządzeń skierowano do uzgodnień społecznych do podmiotów wymienionych w Ocenie Skutków Regulacji dołączonej do każdego z projektów rozporządzeń.

Źródło: www.mac.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości