Wiadomości

Koniec z urzędowymi zgodami na zbiórki publiczne – 18 lipca wchodzi w życie nowa ustawa

Opublikowany: lip 22, 13:35

To obywatele, a nie urzędnicy będą decydować o tym, jaka akcja dobroczynna warta jest wsparcia – a w podjęciu tej decyzji pomoże im przejrzysty, ogólnopolski portal internetowy ZBIÓRKI.GOV.PL. 18 lipca wchodzi w życie nowe prawo, które między innymi znosi obowiązek uzyskiwania urzędowych pozwoleń na zbiórkę publiczną. Zostają one zastąpione zgłoszeniami publikowanymi na portalu, który zacznie działać w dniu wejścia w życie ustawy.

Od 18 lipca…

Zbiórki elektroniczne – np. przez przelewy – można będzie prowadzić bez dodatkowych formalności. W tym wypadku przejrzystość i możliwość kontroli zapewniona jest dzięki technologii (przepływ pieniędzy jest rejestrowany). Oznacza to, że w internecie każdy może zbierać, na co chce – bez zezwolenia i bez zgłoszenia zbiórki publicznej(chyba, że pieniądze zbierane są na cele inwestycyjne, wtedy mogą obowiązywać przepisy regulujące inwestycje finansowe).
W przypadku organizowanych w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i zbiórek darów – wystarczy proste zgłoszenie zbiórki na ogólnopolskim portalu, tam też będą publikowane sprawozdania ze zbiórki. Wszystko po to, by – nie tylko urzędnik – ale każdy obywatel miał łatwy dostęp do informacji o tym, kto i na co zbiera oraz jak rozdysponował środki. Publikacja na portalu nastąpi w ciągu maksymalnie 3 dni od wpływu zgłoszenia elektronicznego i w ciągu 7 dni – dla zgłoszenia tradycyjną pocztą (jeśli zgłoszenia nie będą wymagały uzupełnienia).

Jak od 18 lipca będzie można zgłosić zbiórkę?

Organizator zbiórki (tak ogólnokrajowej jak i lokalnej) będzie mógł zgłosić zbiórkę elektronicznie lub na piśmie, przesyłając formularz pocztą do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

Zgłoszenie elektroniczne będzie bardzo proste do wypełnienia i pozwoli na szybszą rejestrację zbiórki – nawet w ciągu 3 dni. W tym celu będzie potrzebny podpis cyfrowy – ale nie trzeba się uciekać do płatnych narzędzi. Wystarczy tzw. profil zaufany ePUAP, który można w kilkanaście minut założyć na portalu ePUAP, a później jednorazowo „potwierdzić” w urzędzie skarbowym, oddziale ZUS lub NFZ (w dokumentach pod tym tekstem znajduje się instrukcja, jak to rozbić, są tam też informacje o tym, jak działa portal zbiórek).

Dlaczego wprowadzamy takie zmiany?

Nowa ustawa powstała w ścisłej współpracy z organizacjami pozarządowymi. Zakłada, że to obywatele, a nie urząd powinni decydować o tym, komu – jakiej organizacji i na jaki cel – przekazać swoje pieniądze. To dla nich powinna być przygotowywana informacja o zbiórkach i ich wynikach. Wszystkie zbiórki publiczne – małe, duże, ogólnopolskie i lokalne – będą zgłaszane na ZBIÓRKI.GOV.PL. To też ułatwi społeczną kontrolę – informacja na temat zbiórek prezentowana będzie w sposób przejrzysty i dostępny dla wszystkich.

Dzięki zmianie organizacja zbiórek publicznych będzie pozbawiona zbędnych formalności. Organizatorzy zbiórek będą mogli się skupić na tym, co w dobroczynności najważniejsze – na zdobywaniu zaufania, za którym może pójść społeczne wsparcie.

Źródło: www.mac.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości