Wiadomości

Komunikat w sprawie tegorocznego egzaminu gimnazjalnego

Opublikowany: maj 5, 14:38

Egzamin został przeprowadzony zgodnie z obowiązującym prawem i brak jest podstaw do rozważania jego unieważnienia w całości lub w części.

Zawartość arkuszy egzaminu gimnazjalnego regulują standardy wymagań egzaminacyjnych, wydane na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz.2572, z późn.zm.). Przepis ten stanowi, że standardy powinny uwzględniać cele i zadania edukacyjne, zakres treści nauczania oraz umiejętności i osiągnięcia uczniów zawarte w odpowiednich podstawach programowych.

Podstawa programowa, zgodnie definicją podaną w art. 3 pkt 13 ustawy oświatowej, to obowiązkowe, na danym etapie kształcenia, zestawy celów i treści nauczania oraz umiejętności, a także zadania wychowawcze szkoły, które są uwzględniane odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego i w programach nauczania oraz umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych.

Aktualnie obowiązujące standardy wymagań egzaminacyjnych zawiera rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, zaś aktualnie obowiązująca podstawa programowa jest zawarta w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. Nr 51, poz.458, z późn.zm.).

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych na egzaminie gimnazjalnym, w punkcie A.I.6), mówią, że uczeń analizuje, porównuje, porządkuje i syntetyzuje informacje zawarte w tekstach kultury. Z kolei podstawa programowa z języka polskiego na poziomie gimnazjalnym zawiera zestaw tekstów kultury, wśród których są: „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego i „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego.

Nie może zatem być wątpliwości, że odwołanie się w zadaniu egzaminacyjnym do znajomości tematyki „Kamieni na szaniec” lub „Syzyfowych prac” było postępowaniem zgodnym z przywołanymi wyżej aktami prawnymi.

Powyższa wykładnia nie powinna być dla nikogo zaskakująca, zważywszy, że:

- w komunikacie Dyrektora CKE z 12 września 2007 r. (zamieszczonym na stronie internetowej CKE) podkreślono, iż na egzaminie gimnazjalnym w 2008 r. i 2009 r. będzie obowiązywać lista lektur obejmująca m.in. wzmiankowane wyżej dzieła;

- Informator dotyczący egzaminu gimnazjalnego w bieżącym roku szkolnym przywołuje przykład zadania nawiązującego do tematyki konkretnego dzieła – zawiera on przykład zadania, które wymaga znajomości „Antygony”.

Do egzaminu gimnazjalnego przystąpiło blisko 500 tys. uczniów z ponad 7 tys. szkół. Obecnie jesteśmy w stanie oszacować, że mniej niż 1% tych uczniów uczyło się w klasach, w których nie omówiono obydwu wymaganych lektur.

W trybie pilnym zbierane są szczegółowe informacje i po uzyskaniu pełnych danych podejmiemy stosowne działania w trosce o uczniów, których dotyczy sprawa.

Źródło: www.men.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości