Wiadomości

Komisja ochrony konsumentów rozgrzesza gry wideo

Opublikowany: lut 27, 08:47

Gry wideo mogą być wykorzystywane do celów edukacyjnych i przyczyniają się do rozwoju wiedzy i różnych umiejętności ważnych w XXI wieku. Jednocześnie coraz częściej gry wideo dla dorosłych zawierają elementy przemocy, które mogą być szkodliwe dla dzieci. Parlamentarna Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego chce wzmocnić klasyfikację wiekową gier. Pozwoli to skuteczniej chronić najmłodszych przed elektroniczną przemocą.

Gry wideo cieszą się rosnącą popularnością wśród różnych grup wiekowych w Europie. Szacuje się, że w 2008 r. całkowity dochód branży gier wideo przekroczył 7,3 miliarda euro.

Holenderski poseł Toine Manders z grupy Liberałów i Demokratów ALDE przygotował sprawozdanie z własnej inicjatywy na temat ochrony konsumentów, zwłaszcza nieletnich, w zakresie korzystania z gier wideo.

Manders, a wraz z nim posłowie z parlamentarnej Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO), którzy 10 lutego przyjęli sprawozdanie, uważają, że w większości gry wideo nie są szkodliwe i nie zawierają elementów przemocy.

Mimo że dotychczas nie udowodniono, że kontakt z przemocą w grach powoduje agresywne zachowanie, ważne jest, aby producenci, sprzedawcy i rodzice potrafili zapobiegać ewentualnym negatywnym konsekwencjom, czytamy w dokumencie, nad którym Parlament zagłosuje podczas pierwszej marcowej sesji plenarnej w Strasburgu.

Posłowie uważają, iż należy zwrócić uwagę na ochronę konsumentów, a w szczególności dzieci. Taka ochrona powinna zapewnić konsumentom dostęp do odpowiednich informacji dotyczących kupowanego produktu oraz zapobiegać kupowaniu przez dzieci gier, które nie są przeznaczone dla ich wieku.

Niektóre z państw członkowskich wprowadziły już w przeszłości zakaz obejmujący niektóre gry, jednak nie wszystkie państwa członkowskie posiadają przepisy zezwalające na sprzedaż gier zawierających elementy przemocy wyłącznie dorosłym.

Deputowani chwalą Ogólnoeuropejski System Klasyfikacji Gier (PEGI), który pomaga konsumentom dokonywać świadomych zakupów i chroni najmłodszych przed niepożądaną treścią elektronicznej rozrywki.

Wydaje się jednak, że kupujący wciąż nie posiadają dostatecznej wiedzy na temat gier wideo oraz ich możliwego wpływu na najmłodszych. Dlatego posłowie przekonują, że Komisja Europejska i państwa członkowskie we współpracy z organizacjami konsumenckimi powinny pracować nad poprawą świadomości młodych konsumentów w dziedzinie klasyfikacji gier, szczególnie w najpopularniejszym w Europie systemie PEGI.

Źródło: www.europarl.europa.eu

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości