Wiadomości

Jaka polityka prorodzinna?

Opublikowany: paź 27, 09:34

W Sejmie trwają prace nad projektem zmian w Kodeksie pracy i w innych ustawach realizujących założenia polityki prorodzinnej. Rząd chce m.in. wydłużyć okres urlopu macierzyńskiego i wprowadzić urlop tacierzyński. Zdaniem Konfederacji Pracodawców Polskich realizacja założeń polityki prorodzinnej powinna odbywać się przez tworzenie lepszych warunków do rozwoju gospodarczego, w tym uelastycznienie rynku pracy, a nie przez podwyższanie świadczeń socjalnych.

Projekt zakłada m.in. wydłużenie urlopu macierzyńskiego z 18 do 20 tygodni, jego podział na część obligatoryjną i istotne wydłużenie jego części fakultatywnej, wprowadza także urlop tacierzyński. Zmiany przepisów dotyczą także zasad korzystania ze środków zgromadzonych w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych i umożliwiają pracodawcom finansowanie z Funduszu kosztów korzystania przez pracowników z niepublicznych żłobków czy przedszkoli. Popieramy konieczność wspierania działań, które podniosą wskaźnik narodzin dzieci i umacniać będą pozycję młodych kobiet na rynku pracy. Jednak, zdaniem Konfederacji Pracodawców Polskich, nie wszystkie proponowane rozwiązania spowodują, że ten słuszny cel zostanie zrealizowany. Dlatego ze sceptycyzmem odnosimy się do propozycji wydłużenia wymiaru urlopu macierzyńskiego.

Według prawa unijnego, państwa członkowskie powinny podejmować niezbędne środki, zapewniające kobietom w ciąży uprawnienie do nieprzerwanego, trwającego minimum 14 tygodni urlopu macierzyńskiego udzielonego przed porodem i/lub po nim. Zgodnie z orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 27 października 1998 r. w sprawie C-411/96, państwa członkowskie mają swobodę w określeniu daty rozpoczęcia urlopu macierzyńskiego, który powinien trwać przynajmniej 14 tygodni, włączając w to obowiązkowy, przynajmniej 2 – tygodniowy urlop przed porodem. Na tej podstawie można wysnuć wniosek, że polskie ustawodawstwo spełnia wymagania prawa unijnego.

- Negatywnie oceniamy próbę wprowadzenia do naszego systemu prawnego instytucji urlopu tacierzyńskiego. Uważamy, że zmiany te pogorszą sytuację mężczyzn na rynku pracy, ponieważ pracodawcy mogą obawiać się ich częstej nieobecności i konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów z tytułu szkoleń pracowników zatrudnianych na zastępstwo lub ich przekwalifikowania – mówi Henryk Michałowicz, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.

W ocenie KPP całkowicie nietrafioną propozycją jest wprowadzenie ochrony trwałości zatrudnienia osób nie korzystających z prawa do urlopu wychowawczego, ale które oświadczą, że w czasie trwania tego prawa będą pracować w niepełnym wymiarze czasu.

Podkreślamy, że przepisy mające chronić słabsze grupy społeczne często obracają się przeciwko nim. Tak stało się z ochroną pracowników w wieku przedemerytalnym przez wprowadzenie zakazu zwolnień cztery lata przed emeryturą. Tak samo będzie i w tym przypadku. Ustawodawca świadomie zrezygnował z obowiązku sprawowania przez takiego pracownika osobistej opieki nad dzieckiem. – Obawiamy się, że zmiana ta zachęcać będzie pracowników do obniżania wymiaru czasu pracy o ułamkową część etatu tylko po to, aby uzyskać gwarancje stabilności zatrudnienia. Będzie to miało miejsce niezależnie od kondycji finansowej pracodawcy, jego pozycji na rynku czy stanu zatrudnienia. Szczególnie dotkliwie odczują to mali pracodawcy – podsumowuje Henryk Michałowicz, ekspert KPP.

Źródło: www.kpp.org.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości