Wiadomości

Jak uzyskać koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii?

Opublikowany: lis 19, 14:40

Koncesjonowana działalność gospodarcza w zakresie wytwarzania energii.

(Kto powinien posiadać koncesję?)

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, Nr 104, poz. 708, Nr 158, poz. 1123 i Nr 170, poz. 1217), zwanej dalej „ustawą – Prawo energetyczne” uzyskania koncesji wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie: wytwarzania paliw lub energii, z wyłączeniem: wytwarzania paliw stałych lub paliw gazowych, wytwarzania energii elektrycznej w źródłach o łącznej mocy nieprzekraczającej 50 MW niezaliczanych do odnawialnych źródeł energii, wytwarzania energii elektrycznej w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła w źródłach o łącznej mocy nieprzekraczającej 5 MW niezaliczanych do odnawialnych źródeł energii, wytwarzania ciepła w źródłach o łącznej mocy nieprzekraczającej 5 MW.

Koncesjonowaniu podlega, zgodnie z brzmieniem cytowanego wyżej przepisu, każda działalność gospodarcza w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii bez względu na wielkość mocy zainstalowanej źródła, czy też ilość energii wyprodukowanej w takim źródle. Obowiązkiem uzyskania koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej objęte zostały zatem wszystkie przedsiębiorstwa energetyczne produkujące energię w odnawialnych źródłach energii. Źródła nieposiadające koncesji nie mogą wnioskować o wydanie świadectw pochodzenia oraz nie przysługuje im prawo żądania zakupu wytworzonej energii elektrycznej przez sprzedawcę z urzędu, a do czasu jego wyłonienia przez operatora systemu dystrybucyjnego, do którego sieci dystrybucyjnej są przyłączone.
Promesa koncesji

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne każdy kto zamierza prowadzić działalność polegającą na: wytwarzaniu, przetwarzaniu, magazynowaniu, przesyłaniu, dystrybucji oraz obrocie paliwami i energią, podlegającą koncesjonowaniu, może ubiegać się o wydanie promesy koncesji, która stanowi swego rodzaju przyrzeczenie udzielenia koncesji. W okresie ważności promesy nie można odmówić udzielenia koncesji na działalność określoną w promesie, chyba że uległ zmianie stan faktyczny lub prawny podany we wniosku o wydanie promesy (art. 43 ust. 4 ustawy – Prawo energetyczne). Promesa koncesji nie daje prawa do prowadzenia działalności w zakresie, w którym wymagane jest posiadanie koncesji, nie można zatem wnioskować o wydanie świadectw pochodzenia ani skutecznie żądać zakupu energii elektrycznej. Może być jednak dokumentem ułatwiającym przedsiębiorstwu uzyskanie finansowania planowanej inwestycji, a także uzyskanie w przyszłości koncesji, ponieważ na etapie wnioskowania o promesę koncesji, Przedsiębiorca musi zgromadzić określone dokumenty, o czy poniżej.
Warunki konieczne, które powinien spełniać przyszły Koncesjonariusz

Przedsiębiorcy występujący z wnioskami o udzielenie koncesji muszą spełniać przesłanki do jej uzyskania określone w art. 33 ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne. Zgodnie z tym przepisem Prezes URE udziela koncesji wnioskodawcy, który:

1) ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;

2) dysponuje środkami finansowymi w wielkości gwarantującej prawidłowe wykonywanie działalności bądź jest w stanie udokumentować możliwość ich pozyskania;

3) ma możliwości techniczne gwarantujące prawidłowe wykonywanie działalności;

4) zapewni zatrudnienie osób o właściwych kwalifikacjach zawodowych, o których mowa w art. 54 ustawy – Prawo energetyczne;

5) uzyskał decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Okoliczności uniemożliwiające uzyskanie koncesji

Zgodnie z art. 33 ust. 3 ustawy – Prawo energetyczne, nie może być wydana koncesja wnioskodawcy:

1) który znajduje się w postępowaniu upadłościowym lub likwidacji;

2) któremu w ciągu ostatnich 3 lat cofnięto koncesję na działalność określoną ustawą z przyczyn wymienionych w art. 58 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o swobodzie działalności gospodarczej”, lub którego w ciągu ostatnich 3 lat wykreślono z rejestru działalności regulowanej z przyczyn, o których mowa w art. 71 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej;

3) skazanemu prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo mające związek z przedmiotem działalności gospodarczej określonej ustawą – Prawo energetyczne.

Przygotowanie wniosku

Wnioskodawca, przygotowując wniosek o udzielenie koncesji (promesy koncesji) powinien mieć świadomość, że im lepiej jest on przygotowany i kompletny (zawiera wszystkie niezbędne załączniki), tym sprawniej będzie przebiegać proces udzielenia koncesji (promesy koncesji). Zakres przedstawionej dokumentacji powinien umożliwić ustalenie, że Wnioskodawca spełnia wymagane warunki uzyskania koncesji oraz, że nie zachodzą wobec niego okoliczności uzasadniające odmowę udzielenia koncesji.

Wniosek o udzielenie koncesji (lub odpowiednio promesy koncesji – patrz art. 43 ust. 5 ustawy – Prawo energetyczne) powinien zawierać w szczególności (art. 35 ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne):

1) oznaczenie wnioskodawcy i jego siedziby lub miejsca zamieszkania, a w razie ustanowienia pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu przedsiębiorcy – również ich imiona i nazwiska oraz adresy do korespondencji;

2) określenie przedmiotu oraz zakresu prowadzonej działalności, na którą ma być wydana koncesja;

3) informacje o dotychczasowej działalności wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe z ostatnich 3 lat, jeżeli podmiot prowadzi działalność gospodarczą;

4) określenie czasu, na jaki koncesja ma być udzielona, wraz ze wskazaniem daty rozpoczęcia działalności;

Koncesji udziela się na czas oznaczony, nie krótszy niż 10 lat i nie dłuższy niż 50 lat, chyba że przedsiębiorca wnioskuje o udzielenie koncesji na czas krótszy (art. 36 ustawy – Prawo energetyczne).

5) określenie środków, jakimi dysponuje podmiot ubiegający się o koncesję, w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania działalności objętej wnioskiem;

6) numer w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Wnioskodawca, który nie spełnia wymaganych przepisami warunków spotka się z odmową udzielenia koncesji (promesy koncesji), na mocy art. 35 ust. 3 ustawy – Prawo energetyczne.

Jeżeli wniosek o udzielenie koncesji (promesy koncesji) nie zawiera wszystkich niezbędnych dokumentów, Przedsiębiorca na podstawie art. 50 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, wzywany jest do dostarczenia brakujących dokumentów w oznaczonym terminie. Nie usunięcie wyszczególnionych w wezwaniu braków w dokumentacji, pomimo wezwania organu do ich usunięcia, stanowi przesłankę do pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia, na mocy art. 50 pkt 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Skutkuje to zamknięciem postępowania i koniecznością ponownego złożenia wniosku wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami, przy czym w tym nowym postępowaniu mogą zostać wykorzystane dokumenty złożone w Urzędzie wcześniej, o ile zachowały swoją aktualność.

Należy także pamiętać, że do terminów załatwienia sprawy, zgodnie z art. 35 § 5 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), zwany dalej „Kodeksem postępowania administracyjnego”, nie wlicza się m. in. terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu, zatem nie podejmowanie przez stronę działań zgodnie z wezwaniem organu administracyjnego może spowodować, że załatwienie sprawy administracyjnej potrwa odpowiednio dłużej.

Przykładowy wniosek o udzielenie koncesji (promesy koncesji) stanowi załącznik do niniejszej informacji.

Adresat wniosku o udzielenie koncesji (promesy koncesji)

Pisemny wniosek przedsiębiorcy o udzielenie koncesji (promesy koncesji) należy przesłać do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, na adres: ul. Chłodna 64, 00-872 Warszawa.

Dodatkowe informacje w niniejszej sprawie uzyskać można w Departamencie Przedsiębiorstw Energetycznych URE, pok. 227, 228, 306a, tel. (0-22) 661-62-37; 661-62-36; 661-63-07, 661-63-06, adres e-mail: dpe@ure.gov.pl – z dopiskiem DPE-3 lub Wydział Energii Odnawialnej;

Czas trwania postępowania

Czas trwania postępowania koncesyjnego związany jest przede wszystkim z kompletnością złożonego wniosku, ewentualnie aktywnością strony w uzupełnianiu niezbędnych dokumentów oraz koniecznością uzyskania w każdej sprawie opinii właściwego miejscowo zarządu województwa. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 3 ustawy – Prawo energetyczne w sprawach o udzielanie i cofanie koncesji, niezbędna jest opinia właściwego miejscowo zarządu województwa. Dlatego też wskazane jest składanie wniosków z odpowiednim wyprzedzeniem w stosunku do zamierzonego terminu przystąpienia do użytkowania elektrowni.

Jeżeli wniosek zawiera wszystkie niezbędne załączniki a zarząd województwa wyda opinię pozytywną lub w wyznaczonym ustawowo terminie jej nie wyda – sprawa zostaje rozpatrzona bez zbędnej zwłoki.

Opłaty związane z uzyskaniem koncesji (promesy koncesji)

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006r. Nr 225, poz. 1635) zwanej dalej „ustawą o opłacie skarbowej”, obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od wydania koncesji (promesy koncesji) powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie koncesji (promesy koncesji).

Stawki opłaty skarbowej, określone w załączniku do ww. ustawy, w odniesieniu do czynności związanych z zakresem działania Prezesa URE, wynoszą:

  • za przyrzeczenie wydania zezwolenia (promesę koncesji) – 98 zł (część I pkt 20 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej);
  • za przedłużenie terminu ważności lub zmianę warunków przyrzeczenia wydania zezwolenia (promesy koncesji) – 44 zł (część I pkt 21 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej);
  • za wydanie zezwolenia (koncesji) – 616 zł (część III pkt 44 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej);
  • za przedłużenie terminu ważności lub zmianę warunków wydanego zezwolenia (koncesji), jeżeli:

- dotyczy przedłużenia terminu ważności lub rozszerzenia zakresu działalności – 50% stawki określonej od zezwolenia (koncesji) tj. 308 zł (część III pkt 46 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej);

- treścią zmiany jest kolejny rodzaj działalności – 100% stawki określonej od zezwolenia (koncesji) tj. 616 zł (część III pkt 46 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej).

Zgodnie z art. 3 ustawy o opłacie skarbowej, nie podlega opłacie skarbowej: dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia oraz zezwolenia (pozwolenia, koncesji), jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlegają innym opłatom o charakterze publicznoprawnym lub są z tych opłat zwolnione. Zwolnienie takie przewiduje ustawa – Prawo energetyczne.

Przedsiębiorcy zajmujący się wytwarzaniem energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii o łącznej mocy elektrycznej nieprzekraczającej 5 MW, zwolnieni są z wnoszenia:

  • opłaty skarbowej za wydanie koncesji – zgodnie z art. 9e ust 18 pkt 3 ustawy – Prawo energetyczne;
  • corocznej opłaty wnoszonej do budżetu państwa, określonej w art. 34 ust. 1 ww. ustawy – zgodnie z art. 34 ust. 4 ww. ustawy.

W myśl art. 7 pkt 2 i 3 ustawy o opłacie skarbowej, zwalnia się od opłaty skarbowej:

- jednostki budżetowe; – jednostki samorządu terytorialnego.

W przypadku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł (część IV załącznika do ustawy o opłacie skarbowej). Opłata ta nie jest pobierana w przypadku złożenia dokumentu, stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpisu, wypisu lub kopii:

  • poświadczonego notarialnie lub przez uprawniony organ, upoważniającego do odbioru dokumentów;
  • jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu;
  • jeżeli mocodawcą jest podmiot określony w art. 7 pkt 1-5 ustawy o opłacie skarbowej.

W myśl art. 12 ust. 2 ustawy o opłacie skarbowej, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach opłaty skarbowej:

a) od dokonania czynności urzędowej, wydania zaświadczenia, koncesji (promesy koncesji) – jest organ podatkowy właściwy ze względu na siedzibę organu,

b) od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii – jest organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce złożenia dokumentu.

Z uwagi na fakt, iż siedzibą centralnego organu administracji rządowej – Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki jest m.st. Warszawa, zapłata opłaty skarbowej w sprawach wymienionych w pkt a), powinna być dokonywana na rzecz właściwego miejscowo organu podatkowego – Prezydenta m.st. Warszawy. W przypadku wpłat bezgotówkowych powinny być one dokonywane na rachunek Urzędu Dzielnicy Wola – Miasta Stołecznego Warszawy, Al. Solidarności 90, 01-003 Warszawa, numer rachunku Bank PEKAO S.A. I Oddział Warszawa 91124010371111001003051213.

Jeżeli do wniosku nie zostanie załączony oryginał potwierdzenia zapłaty opłaty skarbowej, co wiąże się z uniemożliwieniem dokonania czynności urzędowej, Przedsiębiorca zostanie wezwany do uiszczenia stosownej opłaty. Brak uzupełnienia potwierdzenia zapłaty opłaty skarbowej, pomimo wezwania do jego przesłania, stanowi przesłankę zwrotu wniosku, na mocy art. 261 Kodeksu postępowania administracyjnego, co powoduje zakończenie postępowania o wydanie koncesji (promesy koncesji).
Wykaz dokumentów jakie należy załączyć do wniosku o udzielenie koncesji (dokumenty niezbędne do uzyskania promesy koncesji oznaczono literą „ P ”) na wytwarzanie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii:

1. Dokumenty wskazujące, że Przedsiębiorca spełnia warunki organizacyjne zapewniające prawidłowe wykonywanie działalności objętej koncesją (promesą koncesji)

1) aktualny odpis lub wyciąg z rejestru przedsiębiorców, uzyskany nie wcześniej niż 3 miesiące przed przedłożeniem organowi koncesyjnemu; (P)

2) zaświadczenie o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP; (P)

3) w przypadku spółek – w spółce osobowej lista wspólników (plus umowa spółki) lub w spółce kapitałowej lista wspólników (akcjonariuszy), posiadających co najmniej 5 % udziałów (akcji); (P)

4) informacja z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności członków zarządu spółki (spółki z o.o. i spółki akcyjnej) lub właścicieli (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą), czy współwłaścicieli przedsiębiorstwa (spółka cywilna i spółka jawna) – oryginał, bądź kopia poświadczona notarialnie; (P)

5) oświadczenie przedsiębiorcy, że nie zgłoszono w stosunku do niego wniosku o ogłoszenie upadłości oraz że nie znajduje się w stanie likwidacji; (P)

6) oświadczenie przedsiębiorcy, że wszystkie osoby zatrudnione przy eksploatacji sieci, instalacji i urządzeń elektroenergetycznych posiadają świadectwa kwalifikacyjne wymagane na podstawie przepisów ustawy – Prawo energetyczne, uprawniające do zajmowania się eksploatacją tych sieci, instalacji i urządzeń. (P)

7) w przypadku dokonywania czynności przez pełnomocnika, pełnomocnictwo do dokonywania czynności prawnych w imieniu Wnioskodawcy (wraz z oryginałem dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej w wysokości 17 zł). (P)

8) oryginał dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej za wydanie koncesji w wysokości 616 zł lub za wydanie promesy koncesji w wysokości 98 zł (opłata nie dotyczy podmiotów określonych w dziale: „Opłaty związane z uzyskaniem koncesji (promesy koncesji)”).

2. Dokumenty wskazujące, że spełnione są warunki techniczne zapewniające prawidłowe wykonywanie działalności gospodarczej

1) dokumenty potwierdzające tytuł prawny przedsiębiorcy do obiektów i instalacji niezbędnych do prowadzenia działalności objętej koncesją (akt notarialny, odpis z księgi wieczystej, wypis z rejestru gruntów, umowy dzierżawy, umowy użyczenia, faktury zakupu elektrowni -generatora/-ów);
2) opis parametrów technicznych urządzeń służących do wytwarzania energii elektrycznej z określeniem rodzaju wykorzystywanego paliwa oraz stanu technicznego tych urządzeń; (P)
3) schemat oraz opis sposobu zainstalowania układu pomiarowego, z którego wyniki odczytów produkcji energii będą przedkładane Prezesowi URE w celu uzyskania świadectw pochodzenia; opis oraz schemat powinny określać położenie układu pomiarowego w odniesieniu do jednostek wytwórczych, układów zasilania potrzeb własnych oraz innych odbiorów, w tym sieci operatora systemu dystrybucyjnego;
4) decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, bądź decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego (albo dokument stwierdzający możliwość lokalizacji planowanej inwestycji na danym terenie – w przypadku promesy koncesji); (P)
5) pozwolenie na budowę;
6) informacja o zakończeniu budowy oraz rozpoczęciu eksploatacji obiektu (w zależności od warunków określonych w pozwoleniu na budowę):

a) pozwolenie na użytkowanie oraz protokół sprawdzenia technicznego, dopuszczenia i przyjęcia do eksploatacji urządzeń energetycznych,
b) zawiadomienie właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy (składane co najmniej 21 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania) oraz protokół sprawdzenia technicznego, dopuszczenia i przyjęcia do eksploatacji urządzeń energetycznych; W przypadku, gdy właściwy organ nadzoru budowlanego nie wniesie sprzeciwu dotyczącego inwestycji, po 21 dniach od dnia doręczenia ww. zawiadomienia, należy do akt postępowania dołączyć informujące o tym oświadczenie.

7) decyzja o udzieleniu pozwolenia wodnoprawnego (w przypadku elektrowni wodnych);

8) decyzja określającą warunki techniczne przyłączenia do sieci elektroenergetycznej (tzw. warunki przyłączenia do sieci) lub tzw. umowę przyłączeniową;

9) w przypadku elektrowni wykorzystującej technologię wspólnego spalania biomasy lub biogazu z innymi paliwami:

- tzw. “Dokumentacja uwierzytelniająca. Instalacja do produkcji oraz procedury rozliczeń energii ze źródeł odnawialnych” – 2 egzemplarze;

- opinia o przygotowanej dokumentacji (opracowana przez niezależną stronę trzecią) – 2 egzemplarze.

3. Dokumenty wskazujące posiadanie możliwości finansowych zapewniających prawidłowe wykonywanie działalności objętej koncesją

1) zestawienie rocznych, planowanych przychodów i kosztów dla działalności objętej wnioskiem koncesyjnym, na okres, na jaki koncesja ma być udzielona (harmonogram finansowania inwestycji – w przypadku promesy); (P)

2) kopie sprawozdań finansowych (a w przypadku podmiotów nieobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych – zestawienie przychodów i kosztów działalności gospodarczej lub zeznania podatkowe – PIT) z ostatnich trzech lat, a jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą przez okres krótszy niż trzy lata – dokumenty te za cały okres działalności; (P)

3) zaświadczenie z właściwego Urzędu Skarbowego stwierdzające, że przedsiębiorca nie zalega ze zobowiązaniami wobec budżetu państwa; (P)

4) zaświadczenie z właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych stwierdzające, że przedsiębiorca nie zalega z wpłatą składek na ubezpieczenia społeczne; (P)

5) zaświadczenie z banku, w którym jest prowadzony podstawowy rachunek przedsiębiorcy, określające wielkość obrotów oraz zdolność płatniczą i kredytową przedsiębiorcy.

Wszystkie dostarczane do URE dokumenty muszą być oryginałami lub poświadczonymi (na każdej stronie kopii dokumentu) za zgodność z oryginałem kopiami tych dokumentów. Dopuszcza się poświadczenie zgodności z oryginałem przez osobę działającą w imieniu przedsiębiorcy, która podpisała również wniosek o wydanie koncesji. W takim przypadku należy dołączyć oryginał udzielonego pełnomocnictwa (bądź kopię poświadczoną za godność z oryginałem przez przedsiębiorcę) wraz oryginałem dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej w wysokości 17 zł, zgodnie z postanowieniami ustawy o opłacie skarbowej.

Informacja z Krajowego Rejestru Karnego powinna być oryginałem, bądź kopią poświadczoną notarialnie.

Źródło: www.ure.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości