Wiadomości

Jak osoba fizyczna w Polsce może założyć indywidualnie pozarolniczą działalność gospodarczą?

Opublikowany: gru 13, 13:38

Zasady założenia działalności gospodarczej regulowane są aktualnie m.in. przez ustawę z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2004.173.1807).Osoba fizyczna chcąca indywidualnie założyć działalność gospodarczą, która nie wymaga uzyskania koncesji powinna podjąć chronologicznie następujące kroki:

1. Należy stawić się z dowodem osobistym we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania urzędzie miasta lub gminy i złożyć pisemne zgłoszenie do ewidencji działalności gospodarczej. Powinno ono zawierać imię, nazwisko zgłaszającego, jego PESEL, oznaczenie przedsiębiorcy, siedzibę działalności gospodarczej, miejsce jej wykonywania a także określić datę rozpoczęcia i przedmiot wykonywanej działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD). Zbiór PKD powinien być udostępniony w urzędzie. Dokonując zgłoszenia należy przedstawić dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym ma się prowadzić działalność np. akt notarialny, umowę użyczenia. Po ok. 2-3 tygodniach należy zgłosić się po dokument wpisu naszej firmy do ewidencji działalności gospodarczej. Dokument ten oprócz nas otrzymują także Urząd Skarbowy, ZUS i Urząd Statystyczny.
Opłata za wpis wynosi aktualnie 100 złotych. Miasto bądź gmina uchwałą własnych organów może jednak zwolnić od tej opłaty określoną kategorie osób, np. osoby pierwszy raz rozpoczynające działalność. W tej sprawie należy zwrócić się o informację do właściwego urzędu. Wszelkie późniejsze zmiany danych zawartych w ewidencji należy zgłosić w ciągu 14 dni od ich powstania. Każdorazowo przy aktualizacji wpisu pobierana jest opłata w wysokości 50 złotych. W związku z tym radzimy, aby przedmiot swej działalności (wyrażony zgodnie z PKD) określać maksymalnie szeroko.

2. Należy w ciągu 14 dni od dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej złożyć wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (formularz RG-1) prowadzonego przez Urząd Statystyczny. Po jego złożeniu otrzymujemy numer REGON. Aktualnie wniosek taki możemy złożyć także w urzędzie miasta albo gminy razem ze zgłoszeniem do ewidencji działalności gospodarczej. W ciągu trzech dni od wpisania do ewidencji działalności gospodarczej właściwy urząd przesyła wniosek do urzędu statystycznego. Nadanie numeru REGON jest bezpłatne i trwa ok. 2 tygodni. Potrzebne do wpisu dokumenty to: dowód osobisty, kopia wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.

3. Należy wyrobić pieczątkę. Na jej wykonanie u dobrych fachowców czeka się najwyżej 1 dzień. Pieczątka powinna zawierać nazwę przedsiębiorcy, adres prowadzenia działalności, numer REGON. Koszt jej wyrobienia powinien się zamknąć w kwocie 40 złotych. Pieczątka jest o tyle ważna, iż jej posiadanie warunkuje w zasadzie założenie firmowego rachunku bankowego.

4. Należy założyć rachunek firmowy w banku. Do jego założenia potrzebne nam będą: dowód osobisty, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie REGON, pieczątka. O numerze firmowego rachunku informujemy ZUS oraz urząd skarbowy.

5. Należy we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym złożyć wniosek o nadanie numeru NIP (formularz NIP-1) oraz określić sposób rozliczania się z fiskusem. Złożenie formularza jest możliwe także w urzędzie miasta albo gminy już przy składaniu zgłoszenia o wpis do ewidencji gospodarczej. Po dokonaniu wpisu podmiot ten prześle dokument do urzędu skarbowego.
Czynności w urzędzie skarbowym należy zakończyć przed podjęciem działań powodujących obowiązek podatkowy. W urzędzie skarbowym potrzebne nam będą: dowód osobisty, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie REGON, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym ma się prowadzić działalność. Niekiedy fiskus żąda przedłożenia umowy rachunku bankowego.

6. W ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności trzeba fakt ten zgłosić do właściwego miejscowo Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Potrzebne nam będą: dowód osobisty, numer firmowego rachunku bankowego, zaświadczenie REGON, decyzja naczelnika urzędu skarbowego o nadaniu NIP-u. Aby zgłosić się musimy wypełnić formularz zgłoszeniowy ZUS ZFA (zgłoszenie płatnika składek) i ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych). Jeśli rejestrujący działalność gospodarczą pracuje na pełen etat i otrzymuje wynagrodzenie powyżej minimalnego, wówczas zgłasza się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego na formularzu ZUS ZZA.

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości