Wiadomości

Jak funkcjonuje system powiadamiania ratunkowego?

Opublikowany: maj 10, 17:45

Minister Administracji i Cyfryzacji zdecydował o uruchomieniu jednolitego systemu powiadamiania ratunkowego na terenie całego kraju po to, by wykluczyć sytuacje, w których wezwanie pomocy na numer 112 było utrudnione. Możliwość szybkiego i niezawodnego dodzwonienia się na numer alarmowy jest ważniejsze niż niewielkie opóźnienia w obsłudze zgłoszenia. Zostaną one zresztą wkrótce zniwelowane.

Minister Administracji i Cyfryzacji przejął nadzór nad funkcjonowaniem systemu powiadamiania ratunkowego we wrześniu 2012 r., gdy działało 6 centrów powiadamiania ratunkowego (CPR), obsługujących teren zamieszkały przez 8 proc. Polaków.

System był niejednolity i były problemy z dodzwonieniem się na numer alarmowy 112. Jednak do końca grudnia 2013 r. funkcjonowanie systemu poprawiło się w skali całego kraju. W wyniku działań Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji uruchomiono wszystkie centra powiadamiania ratunkowego (CPR). Objeły one swoim zasięgiem cały kraj. Dzięki temu wszystkie zgłoszenia na numer 112 są obsługiwane przez operatorów numerów alarmowych w 17 centrach powiadamiania ratunkowego z wykorzystaniem tego samego systemu teleinformatycznego.

Decyzja Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji podyktowana była koniecznością zapewnienia możliwości dodzwonienia się na numer alarmowy 112, by wykluczyć sytuacje, w których wezwanie pomocy było utrudnione.

Z danych TP SA wynika, że w 2012 r. prawie 30 proc. połączeń na numer alarmowy 112 w ogóle nie zostało odebranych. Często dzwoniący rozłączali się, bo czas oczekiwania był za długi. Zatem numer 112 w wielu przypadkach nie pozwalał na wezwanie pomocy lub znacznie opóźniał wezwanie pomocy. Teraz nie mamy sygnałów o problemach z dostępnością numeru 112, a czas oczekiwania na odebranie połączenia skrócił się z 27 do 10 sekund. Możliwość szybkiego i niezawodnego dodzwonienia się na numer alarmowy jest znacznie bardziej kluczowa niż niewielkie opóźnienia w obsłudze zgłoszenia, które zostaną wkrótce zniwelowane.
Działanie systemu

CPR-y obsługują zgłoszenia alarmowe: operatorzy numerów alarmowych odbierają połączenia na numer 112 (w przyszłości również 997, 998, 999 oraz – na zasadzie dobrowolności – inne numery istotne dla ochrony życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia lub środowiska). Po przeprowadzeniu rozmowy i uzyskaniu informacji, przekazują zgłoszenie do służb ratunkowych.

Wyszkolony operator może szybko rozpoznać zgłoszenia fałszywe lub złośliwe, które stanowią aż 80 proc. wszystkich połączeń na numer 112. Dzięki temu numer alarmowy nie jest blokowany, więc łatwiej jest się dodzwonić, a do służb ratunkowych docierają tylko zgłoszenia od osób, które naprawdę potrzebują pomocy.

W razie awarii któregoś z centrów (lub bardzo wielu połączeń w jednym czasie), zgłoszenie alarmowe jest automatycznie przekierowywane do innego centrum.

Każdy operator numeru alarmowego obsługuje zgłoszenia według takiej samej procedury, każdy też zna przynajmniej jeden język obcy, co umożliwia obsługę zgłoszeń kierowanych przez cudzoziemców.

Po przejęciu obsługi numeru alarmowego 112 przez CPR-y, razem ze zgłoszeniem automatycznie przychodzi informacja o lokalizacji, czyli współrzędne geograficzne. W przypadku zgłoszeń z telefonów stacjonarnych – operator w CPR otrzymuje teraz dokładny adres. Wcześniej – zlokalizowanie dzwoniącego było znacznie utrudnione.

W czerwcu 2014 r. zostanie wprowadzone kolejne usprawnienie systemu lokalizowania dzwoniącego na numer alarmowy 112: operator w CPR wraz z przychodzącym zgłoszeniem automatycznie otrzyma mapę, na której zaznaczone będzie miejsce zdarzenia z taką dokładnością, na jaką w przypadku zgłoszenia z telefonu komórkowego, pozwalają przyjęte przez operatorów telekomunikacyjnych rozwiązania techniczne.

W trakcie wdrażania systemu zauważyliśmy, że stopień skomplikowania przyjętych rozwiązań teleinformatycznych nie pozwala na szybkie wprowadzenie ich pełnej funkcjonalności, czyli przekazywania zgłoszeń alarmowych z CPR do służb ratunkowych drogą elektroniczną. W związku z tym osoba dzwoniąca do CPR – co do zasady – przekazuje operatorowi numeru alarmowego jedynie wstępne informacje na temat zdarzenia i na tej podstawie jest przełączana do właściwej służby, gdzie zbierane są pozostałe szczegółowe informacje.
Wdrożenia

Prowadzimy prace nad połączeniem systemu teleinformatycznego CPR z systemami używanymi przez służby ratownicze. Systemy te umożliwiają wymianę informacji o zgłoszeniu drogą elektroniczną z wykorzystaniem tzw. formatki. Dopiero wówczas osoba dzwoniąca na numer 112 będzie mogła przekazać prośbę o pomoc wyłącznie operatorowi numeru alarmowego w CPR. W wyjątkowych przypadkach, np. w razie potrzeby przeprowadzenia wywiadu medycznego, operator będzie mógł przekazać zgłoszenia elektronicznie i jednocześnie przełączyć rozmowę do dyspozytora właściwej służby.

Warto podkreślić, że podstawą decyzji Ministra Administracji i Cyfryzacji o wprowadzeniu jednolitego systemu powiadamiania ratunkowego była przede wszystkim skala nieosiągalności numeru alarmowego 112 oraz bardzo duża liczba zgłoszeń złośliwych i fałszywych kierowanych na ten numer.

Za wprowadzaniem systemu przemawiają: skrócenie czasu oczekiwania na odebranie zgłoszenia, ułatwienie lokalizacji osoby dzwoniącej, możliwość obsługi zgłoszeń obcojęzycznych oraz zwiększenie liczby zgłoszeń na numer alarmowy 112, które mogą być obsługiwane jednocześnie, zwłaszcza że w razie awarii jednego CPR lub gdy liczba połączeń przekracza możliwość szybkiej ich obsługi w jednym miejscu, system automatycznie przekierowuje zgłoszenie do innego centrum.

Przez szybkie eliminowanie w CPR zgłoszeń fałszywych i złośliwych, do służb ratunkowych trafiają tylko rzeczywiste prośby o pomoc, dzięki czemu odciążone służby mogą przeznaczyć więcej czasu na realizację podstawowych zadań, czyli dysponowanie zasobów ratowniczych.

Konieczność przejęcia obsługi numeru 112 przez centra powiadamiania ratunkowego do końca 2013 r. wynikała z zapisów ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Minister Administracji i Cyfryzacji oraz wojewodowie, wdrażając jednolity System Powiadamiania Ratunkowego na terenie całego kraju, dotrzymał terminu ustawowego.

Dzięki pracom Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego – pierwsza kompleksowa regulacja, która uporządkowała tworzony system i nakreśliła kierunki jego dalszego rozwoju.

Źródło: www.mg.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości