Wiadomości

Jak daleko powinna zajść standaryzacja?

Opublikowany: mar 27, 15:45

Chcesz wysuszyć włosy w podróży, pada Ci telefon, tymczasem wtyczka nie pasuje do obcego gniazdka. Szukasz płyty w sklepie internetowym za granicą, już ją masz, chcesz płacić, tymczasem okazuje się, że najwyraźniej Twój kraj, hm… nie leży w Europie? Normalizacja nam pomaga. Te same podstawowe przepisy dla wszystkich oznaczają konkurencyjność, innowacje i niższe ceny dla konsumentów. Jednakże rzeczywistość nie zawsze pasuje do teorii. Czy standaryzacja i harmonizacja są zawsze korzystne?
Dyrektywa w sprawie umów o kredyt konsumencki

Będzie nam łatwiej wziąć kredyt konsumencki w innym państwie członkowskim. W przypadku kredytów pomiędzy 200 a 75 000 euro, banki będą musiały zapewnić standardowe informacje, które mogą być porównane z innymi ofertami. Chociaż dwie trzecie Europejczyków zaciąga kredyt na zakup mebli, sprzętu AGD lub samochodu, to nadal zasady udzielania kredytów konsumenckich są regulowane prawem krajowym. Nowe prawo przyczyni się do wzmocnienia konkurencji, zapewniając jednocześnie ochronę interesów konsumentów i kredytodawców. Kredyty hipoteczne zostały wyłączone.

Bezpieczniejsze zabawki dla dzieci

Wprowadzono zakaz używania substancji rakotwórczych, mutagennych i toksycznych, a także ograniczono stosowania metali ciężkich oraz substancji zapachowych. Zmniejszy to na przykład ryzyko udławienia przez małe zabawki zawarte w żywności, takiej jak na przykład jajka czekoladowe. Wzmocniono przepisy dotyczące ostrzeżeń na samych zabawkach i opakowaniach tak, aby były bardziej widoczne, a także napisane w języku danego kraju oraz widoczne w punktach sprzedaży, włączając sklepy on-line.

Produkty kosmetyczne: przede wszystkim bezpieczeństwo

Nowe przepisy zastąpią istniejącą dyrektywę dotyczącą produktów kosmetycznych. Głównym celem propozycji jest zwiększenie bezpieczeństwa produktów kosmetycznych poprzez wprowadzenie jasnych wymogów wobec producentów dotyczących oceny bezpieczeństwa produktów i ochrony zdrowia konsumentów. Nowa propozycja nie wpłynie na już obowiązujące przepisy wprowadzające zakaz testowania kosmetyków na zwierzętach.

Opakowania: MNIEJ standaryzacji

Parlament poparł deregulację zasad dotyczących rozmiarów opakowań jednostkowych produktów, jak na przykład mleka, cukru, masła, kawy, makaronu lub ryżu. Proponowana dyrektywa stworzy lepsze warunki konkurencji w sektorze sprzedaży dóbr konsumpcyjnych i zapewni swobodę wyboru klientom. Pozwoli to na sprzedaż tych i innych produktów w szerszym zakresie rozmiarów opakowań.

Konkurencyjność na rynku usług pocztowych

Część rynku usług pocztowych, w których nadal utrzymuje się monopol dominującego przedsiębiorstwa zostanie ostatecznie uwolniona na konkurencję od 1 stycznia 2011 roku. Państwa o skomplikowanej strukturze topograficznej (duża ilość wysp, mała liczba ludności, niewielki obszar) oraz kraje członkowskie, które przystąpiły do Unii po 2004 roku i muszą dokończyć procesy restrukturyzacyjne, będą mogły opóźnić otwarcie rynku do 2013 roku. Listy będą odbierane i dostarczane przynajmniej raz dziennie, przez co najmniej 5 dni w tygodniu. Ustalenia dotyczące warunków zatrudnienia oraz praw socjalnych pracowników sektora pocztowego w danym państwie zostaną określone w momencie otwarcia krajowego rynku pocztowego.

Źródło:www.europarl.europa.eu

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości