Wiadomości

Informacja dotycząca postępowania straży gminnych (miejskich) w zakresie korzystania z urządzeń samoczynnie ujawniających i rejestrujących naruszenia przepisów ruchu drogowego będących własnością podmiotów prywatnych

Opublikowany: lis 2, 13:59

Mając na względzie zgłaszane wielokrotnie do MSWiA wnioski o określenie zasad korzystania przez straże gminne (miejskie) z urządzeń samoczynnie ujawniających i rejestrujących naruszenia przepisów ruchu drogowego (tzw. fotoradar) zaleca się postępowanie według następujących zasad:

straże gminne (miejskie) mogą korzystać z tzw. fotoradarów będących własnością podmiotów prywatnych po zawarciu stosowanej umowy cywilno-prawnej.

UWAGA!
Postanowienia tych umów nie mogą przewidywać udziału podmiotów prywatnych we wpływach gminy uzyskiwanych z grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych.

Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539, z późn. zm.), wpływy gminy z przedmiotowych grzywien – jako dochody własne – stanowią dochód jej budżetu. W żadnej części nie podlegają zatem wyłączeniu z obowiązku przekazywania ich na dochody budżetu gmin.

Zawierając stosowną umowę należy pamiętać, że:

- zastrzeżone wyłącznie dla strażników gminnych (miejskich) są następujące czynności: – weryfikacja zdjęć z „fotoradarów” pod kątem możliwości wykorzystania jako materiału dowodowego (np. gdy na zdjęciu widoczne są dwa pojazdy lub zdjęcie jest niewyraźne); – umieszczenie daty odczytu na zdjęciu; – stwierdzenie faktu popełnienia wykroczenia; – ustalenie właściciela pojazdu; – wystawienie wezwania;

realizacja czynności wyjaśniających w trybie art. 97 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia lub następnie w trybie art. 54 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia zmierzających do ustalenia kierującego pojazdem;
nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego lub skierowanie wniosku o ukaranie do sądu.

zarówno strażnik gminny (miejski), jak i osoba niebędąca strażnikiem mogą dokonywać następujących czynności:

- zgranie za pomocą pamięci przenośnej na autoryzowane stanowisko komputerowe wykroczeń zarejestrowanych przez „fotoradar”; – wydrukowanie zdjęcia wraz ze znacznikiem czasu;
wykonanie czynności technicznych związanych z kopertowaniem wystawionych wezwań; – sporządzenie karty PRD 5/1; – wykonanie czynności związanych z archiwizacją dokumentacji; – dokonanie konserwacji, naprawy lub legalizacji „fotoradarów”.

W ramach realizowanych zadań należy pamiętać o postanowieniach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn.zm.)

Powyższa informacja nie ma charakteru wiążącego, stanowi wypracowane przez Zespół ds. Współpracy ze Strażami Gminnymi (Miejskimi) wskazówki odnośnie postępowania przy korzystaniu z tzw. fotoradarów będących własnością podmiotów prywatnych.

_____
1 Zespół działa jako organ pomocniczy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, a w jego skład wchodzą oprócz przedstawicieli resortu spraw wewnętrznych i administracji, przedstawiciele samorządu terytorialnego, reprezentujący Związek Miast Polskich oraz Krajową Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnych.

Źróło: www.msw.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości