Wiadomości

Imigracja: Jak szeroko powinniśmy otworzyć granice?

Opublikowany: mar 18, 13:52

Imigracja zmienia nasze życie. Nie ważne, czy mieszkamy w Birmingham, czy w Białymstoku. Napływ imigrantów niesie korzyści ekonomiczne, zwiększa różnorodność językową, wzbogaca kulturę. Jednak zarządzanie migracją stawia przed nami problemy i wyzwania. Aż 900 tysięcy imigrantów, co roku nielegalnie przenika do Europy. Unia Europejska podjęła działania w celu kontroli nielegalnej imigracji i zwalczania czarnego rynku pracy. Jak czerpać z imigracji to, co najlepsze?

W tej kadencji Parlament Europejski przyjął przepisy ustanawiające podstawowe zasady dla skutecznej polityki w zakresie powrotów nielegalnych imigrantów, z uwzględnieniem ich praw. Jednocześnie, posłowie wezwali do opracowania ram prawnych dla imigrantów, w tym błękitnej karty dla wysoko wykwalifikowanych pracowników pochodzących z krajów spoza UE.

Sankcje wobec pracodawców, którzy zatrudniają nielegalnie obywateli państw trzecich

Przyjęte w lutym 2009 roku przepisy przewidują kary za nielegalne zatrudnianie osób bez prawa pobytu na terenie krajów UE, ale jednocześnie stwarzają im warunki dla legalnej pracy. W rażących przypadkach (np. gdzie warunki zatrudnienia noszą znamiona wyzysku), przewidziano sankcje karne dla pracodawców, którzy powinni także odpowiadać za działania swoich podwykonawców.

Legalna imigracja: błękitna karta dla wykwalifikowanych imigrantów

Posłowie podkreślają, że sposobem walki z nielegalną imigracją jest otworzenie kanałów legalnej imigracji. Pozwolenie pobytowe, tzw. błękitna karta, ułatwi przyciągnięcie do UE wysoko wykwalifikowanej siły roboczej z krajów trzecich. Parlament poparł plan opracowany przez Komisję Europejską, ale wezwał państwa członkowskie do zapobiegania tzw. “drenażowi mózgów” w krajach trzecich: państwa członkowskie nie powinny przyciągać wysoko wykwalifikowanych pracowników z krajów trzecich w sektorach, w których w krajach tych występuje lub może wystąpić brak pracowników o wysokich kwalifikacjach. Dotyczy to zwłaszcza sektora opieki zdrowotnej i edukacji.

Dyrektywa w sprawie powrotu imigrantów

Jednolite zasady wspólnej polityki europejskiej wobec nielegalnej imigracji znalazły się w dyrektywie przyjętej przez Parlament w ubiegłym roku. Nowe przepisy wspierają dobrowolne powroty, wprowadza zakaz wjazdu dla osób deportowanych, ustala minimalne standardy traktowania imigrantów i zapewnia znaczną ilość gwarancji prawnych, w tym prawo do opieki zdrowotnej i edukacji dla dzieci Procedura określa, iż po wydaniu decyzji o deportacji, imigranci mogą dobrowolnie wyjechać z Unii: czas na dobrowolny wyjazd wynosi od 7 do 30 dni. Jeśli imigranci nie skorzystają z tej możliwości, zostanie wydany nakaz ich deportacji. Jeżeli, już po wydaniu przez sąd nakazu deportacji, zachodzi podejrzenie, że imigrant planuje ucieczkę, może on zostać zatrzymany. Według przyjętego tekstu okres przetrzymywania w areszcie ma wynosić maksymalnie 6 miesięcy, ale w wyjątkowych sytuacjach może on być przedłużony do 18 miesięcy. Zakaz wjazdu do Unii dla osób deportowanych będzie wynosił 5 lat.

Sytuacja w europejskich ośrodkach dla uchodźców

W styczniu 2009 roku, Komisja Wolności Obywatelskich przyjęła sprawozdanie z wizyty w ośrodkach przetrzymywania nielegalnych imigrantów i osób ubiegających się o azyl. Wizyty odbywały się w latach 2005- 2008. Komisja wizytowała także w polskich ośrodkach.

Posłowie odwiedzili kilkanaście państw członkowskich, aby sprawdzić, czy poszczególne kraje wdrażają i respektują prawo dotyczące osób ubiegających się o azyl. Raport wytka wiele zaniedbań, opisuje także bardzo złe warunki panujące w ośrodkach, zwłaszcza ze względu na higienę i dostęp do lekarzy. Opisano także braki w dostępie do ochrony prawnej, brak dostępu do nauki wśród dzieci i młodzieży oczekujących na azyl. Komisja zwróciła uwagę, że taki stan rzeczy jest nie do zaakceptowania, a kraje nie stosują przyjętych dyrektyw.

Źródło:www.europarl.europa.eu

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości