Wiadomości

Główne informacje o planowanym obniżeniu wieku szkolnego

Opublikowany: wrz 29, 08:29

Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym rozwijają się w bardzo różnym tempie, dlatego przedszkole powinno lepiej rozpoznawać faktyczne potrzeby swoich wychowanków, żeby lepiej pomagać im w przygotowaniu do szkoły, zaś szkoła musi bardziej indywidualizować swoją pracę z uczniami – zajmować się z troską zarówno uczniami słabymi, jak i bardzo zdolnymi – oraz przeplatać naukę małych dzieci odpoczynkiem i zabawą.

1. Od roku szkolnego 2009/2010 zmienione będą wymagania programowe obowiązujące w edukacji przedszkolnej i w klasach I szkół podstawowych.

2. Dziś 6-latek ma obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, zaś 7-latek realizuje program przygotowany zanim 6-latki zostały objęte obowiązkową nauką; w praktyce oznacza to, że dzieci tracą czas ucząc się jeszcze raz prawie tego samego.

3. Na wsiach jest ponad 7100 oddziałów przedszkolnych w szkołach, tylko niecałe 2400 w przedszkolach, zaś w miastach 4300 w przedszkolach, 1660 w szkołach, czyli wiejski sześciolatek już w większości chodzi do szkoły.

4. Eksperci przygotowujący nowe wymagania programowe znają mankamenty obecnej szkoły oraz wiedzą, że część 6- i 7-latków, ucząc się według obecnie obowiązujących programów, nabiera niechęci do szkoły i do uczenia się.

5. Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym rozwijają się w bardzo różnym tempie, dlatego przedszkole powinno lepiej rozpoznawać faktyczne potrzeby swoich wychowanków, żeby lepiej pomagać im w przygotowaniu do szkoły, zaś szkoła musi bardziej indywidualizować swoją pracę z uczniami – zajmować się z troską zarówno uczniami słabymi, jak i bardzo zdolnymi – oraz przeplatać naukę małych dzieci odpoczynkiem i zabawą.

6. Każde dziecko powinno rozpoczynać edukację szkolną po spełnieniu określonych wymagań, które ma uzyskać w obowiązkowym przygotowaniu przedszkolnym.

7. Wymagania te w nowej podstawie programowej są opisane zupełnie inaczej niż do tej pory, konkretniej i bardziej praktycznie, ponadto w taki sposób, żeby na ich podstawie również rodzice mogli samodzielnie ocenić, czy ich dziecko spełnia owe wymagania.

8. Odpowiednio przygotowane przedszkolnie dziecko w wieku 6 lat powinno bez problemów poradzić sobie ze spełnieniem wymagań nowej podstawy programowej dla klasy I.

9. W zależności od indywidualnych uzdolnień i przygotowania dzieci, nauczyciel może odpowiednio poszerzać lub pogłębiać wymagania programowe; w wypadku wystąpienia trudności powinien odpowiednio pomagać każdemu dziecku.

10. Już od roku szkolnego 2009/2010 pięciolatki będą miały prawo do tego, aby zostać objęte odpowiednim do swoich potrzeb przygotowaniem przedszkolnym do edukacji szkolnej.

11. Przez najbliższe trzy lata wszystkie 5-latki będą przygotowywać się do szkoły razem z niektórymi 6-latkami, zaś edukację szkolną rozpoczynać będą zarówno sześcio- jak i siedmiolatki.

12. Obecnie 6-latki mogą iść do szkoły razem z 7-latkami na podstawie decyzji rodziców popartej opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej; takie decyzje podejmowane są w wypadku kilku procent uczniów.

13. Przyjęty harmonogram przewiduje, że dzieci w poszczególnych rocznikach edukacyjnych mogą się różnić datą urodzenia najwyżej o 1 i 1/3 roku (obecnie różnią się najwyżej o rok – te urodzone w styczniu i grudniu tego samego roku).

14. W zależności od oceny zarówno potrzeb własnego dziecka, jaki i gotowości konkretnej szkoły, rodzice będą mieli możliwość podejmowania indywidualnej decyzji o posłaniu dziecka jako 6- lub 7-latka do szkoły – trochę szybciej lub wolniej niż przewiduje ustawowy harmonogram.

15. Dla dzieci sześcioletnich, które nie podejmą nauki w szkole, pozostanie obowiązek przygotowania przedszkolnego do szkoły.

16. Przygotowanie przedszkolne będzie obowiązkowe dla 5-latków od roku szkolnego 2010/2011 i będzie mogło być realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych zorganizowanych przy szkołach podstawowych oraz w innych formach edukacji przedszkolnej.

17. Opieka świetlicowa w szkołach dla najmłodszych uczniów powinna być organizowana wszędzie tam, gdzie rodzice tego potrzebują oraz w standardzie „przedszkolnym” (zróżnicowana, atrakcyjna oferta różnych rodzajów zajęć, grupy do 25 uczniów, posiłki).

18. Na doposażenie sal lekcyjnych, zorganizowanie opieki świetlicowej dla dzieci sześcioletnich oraz edukację dodatkowych uczniów sześcioletnich samorządy otrzymają w roku 2009 dotacje celowe w łącznej wysokości ponad 340 mln zł.

Źródło: www.men.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości