Wiadomości

Działanie władzy publicznej (wynagrodzenie za szkodę)

Opublikowany: kwi 6, 14:12

Brak odpowiedniego postępowania umożliwiającego stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia niekończącego postępowania w sprawie jest niezgodne z konstytucją.

1 kwietnia 2008 r. o godz. 10.00 Trybunał Konstytucyjny rozpoznał skargę konstytucyjną Małgorzaty K. dotyczącą działania władzy publicznej (wynagrodzenie za szkodę), sygn. 77/06.

Stan faktyczny i prawny:

Sąd okręgowy 17 listopada 2004 r. oddalił skargę Małgorzaty K. na przewlekłość postępowania w sprawie prowadzonej przez sądem rejonowym. Uzasadnił, że przepisy ustawy o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki nie znajdują zastosowania do stanów faktycznych mających miejsce przed wejściem w życie ustawy. Stanowisko takie jest sprzeczne z orzecznictwem Sądu Najwyższego, który stwierdził, że ustawa dotyczy również przewlekłości mającej miejsce wcześniej pod warunkiem, że istnieje w chwili składania skargi. Z tego względu Małgorzata K. złożyła zażalenie na postanowienie o oddaleniu skargi. Sąd okręgowy je odrzucił, bo na takie postanowienie nie przysługuje. Zdaniem skarżącej postanowienie sądu okręgowego z 17 listopada 2004 r. było wadliwe i spowodowało w jej majątku powstanie szkody. Zgodnie z Konstytucją każdemu obywatelowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej mu przez władzę publiczną. Kwestionowany przepis uniemożliwia realizację roszczeń odszkodowawczych znacznej grupie poszkodowanych. Dopuszcza bowiem skargę wyłącznie na orzeczenia kończące postępowania. Zdaniem skarżącej uniemożliwienie zaskarżenia orzeczenia niekończącego postępowania w sprawie ogranicza prawo obywatela do odszkodowania za szkodę.

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 4241 § 1 i 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego w części obejmującej słowa “kończącego postępowanie w sprawie”, jest niezgodny z art. 32 ust. 1 i art. 77 ust. 1 i 2 Konstytucji.

Prawomocne orzeczenie, które nie kończy postępowania w sprawie może naruszać prawa strony i prowadzić do powstania szkody niezależnej od treści orzeczenia kończącego postępowanie. W takich wypadkach wobec braku odpowiedniego postępowania umożliwiającego stwierdzenie niezgodności z prawem takiego orzeczenia, strona nie będzie mogła dochodzić odpowiedniego odszkodowania od Skarbu Państwa. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że takie unormowanie narusza istotę prawa do wynagrodzenia szkody wyrządzonej przez niezgodne z prawem działania organów władzy publicznej. Zaskarżony przepis zamyka także drogę dochodzenia prawa do wynagrodzenia szkody wyrządzonej przez prawomocne orzeczenie sądowe nie kończące postępowania w sprawie. Zdaniem Trybunału fakt, że prawomocne orzeczenie nie kończy postępowania w sprawie nie uzasadnia zróżnicowania polegającego na całkowitym wyłączeniu możliwości dochodzenia wynagrodzenia szkód wyrządzonych przez wszelkie prawomocne orzeczenia nie kończące postępowania. Takie zróżnicowanie nie pozostaje w racjonalnym związku z celem i treścią regulacji ani nie znajduje oparcia w zasadach konstytucyjnych.

Źródło: www.trybunal.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości