Wiadomości

Debata na temat edukacji zróżnicowanej

Opublikowany: cze 14, 12:12

- Otwieramy okno polskiego systemu edukacyjnego na nowy obszar, jakim jest edukacja zróżnicowana ze względu na płeć – powiedziała Sylwia Sysko-Romańczuk Podsekretarz Stanu w MEN podczas konferencji prasowej otwierającej seminarium pt. „Perspektywy edukacji zróżnicowanej – doświadczenia zachodnich szkół męskich i żeńskich”.

Konferencja poprzedziła rozpoczynające się dziś (11.06.2007) seminarium naukowe, którego tematem są doświadczenia edukacji zróżnicowanej w krajach Unii Europejskiej oraz USA. Gośćmi specjalnymi konferencji są: prof. Cornelius Riordan (USA) oraz Josep Maria Barnils (Hiszpania), uznani w świecie eksperci w dziedzinie edukacji proponującej zindywidualizowane programy dydaktyczno-wychowawcze dla dziewcząt i chłopców.

Minister Sylwia Sysko-Romańczuk przytoczyła zapisy ustawy o systemie światy z 15 lipca 1961 roku, która określa, że polskie szkoły mają być jednolite, nieodpłatne, publiczne i świeckie. Skutek takiej charakterystyki jest taki, że w chwili obecnej w Polsce edukacja zróżnicowana ze względu na płeć nie istnieje. W naszym kraju jest 75 szkół żeńskich i męskich, wśród nich znajdują się również niższe seminaria duchowne i szkoły mistrzostwa sportowego, dlatego trudno o nich mówić jako o części systemu szkół zróżnicowanych.

Dzisiejsza konferencja służy właśnie poszerzeniu wiedzy na temat edukacji zróżnicowanej ze względu na płeć. W Polsce poziom wiedzy na temat tego typu edukacji jest niski. Najczęściej zarówno w debacie medialnej jak i w opiniach różnych środowisk sprowadza się ją do oddzielenia chłopców od dziewcząt i umieszczenie ich w osobnych szkołach.
Natomiast celem edukacji zróżnicowanej jest wydobycie potencjału dziecka wynikającego z odmienności płci, a warunkiem osiągnięcia tego celu jest oddzielenie chłopców i dziewcząt tworząc osobne szkoły czy też klasy.

Jednym z argumentów przemawiających za podjęciem tematyki szkolnictwa zróżnicowanego jest potrzeba podniesienia bezpieczeństwa w polskich szkołach, ponieważ badania wskazują, że odsetek przestępstw popełnianych w szkołach zróżnicowanych jest znacznie niższy niż w przypadku szkół koedukacyjnych. Pani Minister przytoczyła także wiele przykładów osobistości ze świata biznesu czy polityki, które kształciły się w systemie edukacji zróżnicowanych i odnoszą sukcesy jak choćby Madeleine Albright, Condoleeza Rice czy Hillary Clinton, które ukończyły szkoły żeńskie.

Poinformowała również, że zgodnie z obowiązującym prawem nie istnieją żadne przeszkody prawne, by w Polsce powstały publiczne szkoły zróżnicowane. Jej zdaniem takie szkoły powstaną, jeśli pojawi się oddolna inicjatywa rodziców oraz zgoda samorządów.

Pani Minister podkreśliła, że Ministerstwo Edukacji Narodowej organizując konferencję i zapraszając tak znakomitych gości ma nadzieje na rozpoczęcie rzeczowej i merytorycznej debaty na temat edukacji zróżnicowanej ze względu na płeć i przełamanie stereotypów, które w dalszym ciągu w tym temacie funkcjonują.

-Jako Ministra bardzo cieszy mnie fakt rozpoczęcia tej debaty. Jako naukowiec chciałabym, aby pomogła ona znaleźć odpowiedź na pytanie, jakie warunki muszą być spełnione, aby w Polsce ten system mógł przynosić tak dobre efekty jak przynosi w Stanach Zjednoczonych czy Europie. I wreszcie jako matka cieszę się, że będę miała wybór, że będę mogła zdecydować czy moje dzieci pójdą do szkoły zróżnicowanej ze względu na płać czy koedukacyjnej – powiedziała Podsekretarz Stanu w MEN.

Uczestnicząca w konferencji Teresa Łęcka Dyrektor Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli podkreśliła, że podległa jej instytucja jest otwarta na wszystkie nowatorskie rozwiązania w systemie edukacyjnym a w szczególności te, które mogłyby podnieść jakość kształcenia w polskich szkołach. Wyraziła również zainteresowanie i poparcie dla idei szkół zróżnicowanych ze względu na płeć.

Profesor Małgorzata Karwowska-Struczyk z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego wyraziła zadowolenie z powodu rozpoczęcia dyskusji na temat edukacji zróżnicowanej. Powiedziała, że ma nadzieję, że dyskusja ta będzie owocna i pomoże odpowiedzieć na pytania na temat kształtu edukacji w pełni odpowiadającej potrzebom zarówno dzieci jak i rodziców tak, aby umożliwić im wybór takiej drogi edukacyjnej, która będzie zgodna z ich oczekiwaniami i przekonaniami. – Edukacja zróżnicowana jest w Polsce zjawiskiem nowym, dlatego Wydział Pedagogiczny będzie się bacznie przysłuchiwał tej debacie, a współpraca Wydziału z MEN będzie uzgadniana w toku tej debaty – zapowiedziała Karwowska-Struczyk.

Przewodniczący Europejskiego Stowarzyszenia Szkół Zróżnicowanych ze Względu na Płeć Jose Maria Barnils powiedział, że „edukacja zróżnicowana przedstawia jasne zalety jest droższym od koedukacji modelem kształcenia”. Jego zdaniem wzrost problemów z dyscypliną, opuszczaniem lekcji, wysokim wskaźnikiem niepowodzeń szkolnych i rosnącą przemocą w szkole wymagają poszukiwania rozwiązań w systemie edukacji. Chodzi o to, aby mógł on w jak najlepszy sposób odpowiadać na wyzwanie kształcenia uczniów jako wolnych osób, w zgodzie z wymaganiami ludzkiej godności oraz uwzględniając naturalne różnice między chłopcami i dziewczętami.

Profesor Cornelius Riordan od wielu lat zajmujący się edukacją zróżnicowaną w swoim przemówieniu podkreślił, że nie należy się spodziewać, że szkoły zróżnicowane będą rozwiązaniem wszystkich problemów, które są w społeczeństwie i w szkołach koedukacyjnych. Natomiast szkoły zróżnicowane zapewniają uczniom możliwość dokonania pro-akademickiego wyboru, dzięki któremu mogą oni potwierdzić swoją wewnętrzna zgodę na to, aby uczyć się w środowisku, które określamy mianem efektywnej szkoły i szkoły stwarzającej równe szanse edukacyjne.

Konferencja pt. „Perspektywy edukacji zróżnicowanej – doświadczenia zachodnich szkół męskich i żeńskich” zorganizowana została we współpracy z Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego, Instytutem Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytutem Nauk o Wychowaniu Akademii Pedagogicznej im. KEN w Krakowie oraz Centralnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli.

Więcej informacji na temat edukacji zróżnicowanej seminarium i prelegentów znajdą Państwo na stronie internetowej: www.edukacjazroznicowana.pl

Źródło: www.men.waw.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości