Wiadomości

Czy Sekretarz Miasta może być równocześnie audytorem wewnętrznym w Urzędzie Miasta?

Opublikowany: paź 12, 09:00

Nie. Powierzenie obowiązków audytora wewnętrznego osobie pełniącej obowiązki Sekretarza Miasta nie pozwala na zapewnienie audytorowi wewnętrznemu niezależności oraz zachowania przez niego obiektywizmu. Ponadto zakres odpowiedzialności Sekretarza Miasta, obejmujący funkcjonowanie praktycznie całego Urzędu Miasta, uniemożliwia dokonanie przez niego niezależnej oceny funkcjonowania jednostki. Ocenę dokonaną przez taką osobę trudno będzie uznać także za obiektywną, z uwagi na fakt ponoszenia jednocześnie odpowiedzialności za badany obszar. Rozdzielenie funkcji zarządzania jednostką i prowadzenia audytu wewnętrznego jest niezbędnym warunkiem do zapewnienia niezależności i obiektywizmu audytu wewnętrznego.

Należy podkreślić, iż obiektywna i bezstronna ocena funkcjonowania organizacji stanowi nieodłączną cechę audytu wewnętrznego, co znajduje odzwierciedlenie w przepisach ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 279, poz. 2104, z późn. zm.) (art. 51 ust. 8) oraz w określonych przez Ministra Finansów “Standardach audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” z dnia 26 czerwca 2006 r. Zgodnie ze standardem 1120 (Indywidualny obiektywizm) – audytorzy wewnętrzni powinni być bezstronni, wolni od uprzedzeń oraz powinni unikać konfliktu interesów. Natomiast standard 1130.A1 określa, iż audytorzy wewnętrzni w zakresie zadań zapewniających powinni powstrzymać się od oceny działalności operacyjnej, za którą byli odpowiedzialni w roku poprzedzającym.

Biorąc powyższe pod uwagę, prowadzenie audytu wewnętrznego przez osobę pełniącą jednocześnie funkcję Sekretarza Miasta, czyli osobę odpowiedzialną w dużej mierze za funkcjonowanie Urzędu Miasta – narusza obowiązujące przepisy prawne i jest nie do pogodzenia z podstawowymi warunkami prowadzenia audytu wewnętrznego określonymi w ustawie i Standardach. Rozwiązanie takie nie zapewnia bowiem wykonywania zadań audytu wewnętrznego w sposób obiektywny i niezależny, do czego zobowiązują przepisy ustawy oraz “Standardy audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych”, określone przez Ministra Finansów.

Należy zatem rozdzielić funkcję Sekretarza Miasta i audytora wewnętrznego.

Źródło:www.mf.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości