Wiadomości

Czy europejscy nauczyciele są wystarczająco dobrze przeszkoleni?

Opublikowany: lis 26, 08:53

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD oraz Komisja Europejska przedstawiły nowe sprawozdanie pod tytułem „Rozwój zawodowy nauczycieli: Europa w międzynarodowym porównaniu”. Stwierdza się w nim, że nauczyciele potrzebują skutecznych informacji zwrotnych na temat swojej pracy, aby w pełni wykorzystać możliwości szkoleniowe, jednak również zróżnicowanie doświadczeń szkoleniowych i lepsza atmosfera pracy w szkołach są kluczem do owocnego rozwoju zawodowego. Prawie dziewięciu na dziesięciu nauczycieli bierze udział w pewnych formach szkoleń zawodowych w miejscu pracy, jak głosi sprawozdanie, a ponad połowa twierdzi, że chce ich więcej. W oparciu o Międzynarodowe Badanie w zakresie Nauczania i Uczenia się (TALIS – Teaching and Learning International Survey), które zostało przeprowadzone w 23 biorących w nim udział krajach, sprawozdanie po raz pierwszy przedstawia porównywalne w skali międzynarodowej dane w zakresie rozwoju zawodowego nauczycieli.

Publikując to sprawozdanie, Maroš Šefčovič, komisarz ds. edukacji, szkoleń, kultury i młodzieży, dodał: „Mamy ponad sześć milionów nauczycieli w UE i ich umiejętności zachęcenia wszystkich uczniów do nauki są warunkiem koniecznym dla zapewnienia pomyślnej przyszłości naszych społeczeństw. Jeśli chcemy edukacji na wysokim poziomie, niezbędne jest stworzenie naszym nauczycielom najlepszych możliwości rozwijania ich umiejętności, nie tylko na początku, ale również przez cały okres trwania ich kariery. Zachęcając ich do zaangażowania się we własny rozwój zawodowy, przyczyniamy się do podniesienia społecznego statusu i atrakcyjności tej profesji”.

Sekretarz Generalny OECD, Angel Gurría, dodał: „Nauczyciele są siłą życiową edukacji, a rozwój zawodowy nauczycieli jest warunkiem koniecznym dla utrzymania na odpowiednim poziomie jakości systemów edukacji. Wyniki Międzynarodowego Badania w Zakresie Nauczania i Uczenia się (TALIS) pokazują, że nauczyciele mają wielką chęć do uczenia się i ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji, ale również to, że oferta w zakresie rozwoju zawodowego w miejscu pracy powinna być lepiej ukierunkowana na potrzeby nauczycieli”.

Główne uwagi
Głównym wnioskiem sprawozdania pod tytułem „ Rozwój zawodowy nauczycieli: Europa w międzynarodowym porównaniu ” jest fakt, że rozwój zawodowy stanowi nieodłączną część życia nauczycieli. Ma on zatem znaczący potencjał jako siła napędowa doskonalenia edukacyjnego. Nauczyciele sugerują jednak, że „konflikt z planem pracy” jest główną barierą w czynnym udziale w działaniach związanych z rozwojem zawodowym, co oznacza, że korzystne byłyby działania skuteczniej integrujące rozwój zawodowy nauczycieli z całością ich obowiązków zawodowych oraz funkcjonowaniem szkół.

Podsumowując, wyniki wskazują, że polityka oświatowa opierająca się na przekazywaniu nauczycielom informacji zwrotnych dotyczących wyników ich pracy jest silnie powiązana z ich rozwojem zawodowym i jego zauważalnym oddziaływaniem. Atmosfera w szkole również odgrywa ważną rolę. Nauczyciele, którzy dobrze czują się w swojej pracy oraz w swoich szkołach, są pozytywnie nastawieni do swojego rozwoju zawodowego. Dla osób odpowiedzialnych za wyznaczanie nowych kierunków polityki wnioski te sugerują, że zwiększony nacisk na ocenę, informacje zwrotne oraz pozytywną atmosferę w szkole, może przyczynić się do rozwoju szkół jako „organizacji kształcenia się”, wspierających ciągłe kształcenie zawodowe, a przez to poprawiających jakość nauczania.

Sprawozdanie tematyczne „ Rozwój zawodowy nauczycieli: Europa w międzynarodowym porównaniu ” zostało sporządzone przez grupę badaczy z Uniwersytetu w Twente w Holandii, nadzorowaną przez profesora Jaapa Scheerensa, który jest również redaktorem sprawozdania.

Więcej szczegółowych informacji dotyczących wniosków z tego sprawozdania można znaleźć w załączniku do tego komunikatu prasowego.

TALIS – Międzynarodowe Badanie w zakresie Nauczania i Uczenia się

Skrót TALIS oznacza nowe Międzynarodowe Badanie w zakresie Nauczania i Uczenia się przeprowadzane przez OECD. Jest to pierwsze międzynarodowe badanie skupiające się na warunkach uczenia się i warunkach pracy nauczycieli w szkołach. Koncentruje się ono na kwestiach wpływających na pracę nauczycieli i jej efektywność, widzianą z perspektywy dyrektorów szkół i samych nauczycieli. Jej celem jest uzupełnienie istotnych, brakujących informacji pozwalających na międzynarodowe porównania systemów edukacyjnych.

Badanie zostało przeprowadzone przy wsparciu Komisji Europejskiej i objęło 23 uczestniczące w nim kraje : Australię, Austrię, Belgię (Wspólnotę Flamandzką), Brazylię, Bułgarię, Danię, Estonię, Węgry, Islandię, Irlandię, Włochy, Koreę, Litwę, Malezję, Maltę, Meksyk, Norwegię, Polskę, Portugalię, Słowację, Słowenię, Hiszpanię i Turcję.

W każdym kraju wybrano losowo około 200 szkół. W każdej z nich jeden kwestionariusz został wypełniony przez dyrektora, a drugi przez 20 losowo wybranych nauczycieli.

Źródło: www.ukie.gov.pl

Skomentuj ten artykuł na forum

Szukaj w serwisie

Wzory pozwów, wniosków, umów i innych pism

Wiadomości i porady prawne

Konkordat między Rzeczpospolita Polską a Stolicą Apostolską

Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.

Czytaj dalej


Więcej

Porada prawna - Prenumerata RSS

Zaprenumeruj aktualności i porady

Archiwum wiadomości